Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Tjekliste til valg af IT-system og IT-leverandør

Brug tjeklisten til at afklare dine behov, når du skal vælge IT-system og IT-leverandør.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Valg af IT-system

Med et IT-system kan du systematisere arbejdsgange, så din virksomhed bliver mere effektiv. Du får bl.a. et bedre overblik over, hvordan du udnytter dine ressourcer optimalt, sparer tid ved ikke at skulle lave manuel dokumentation, og dine medarbejdere kan bruge kræfter på andre udfordringer i virksomheden.

Inden du vælger IT-system, bør du gøre dig en række overvejelser om dine behov og krav til systemet.

Indhold er hentet

Valg af IT-leverandør

Når du har afklaret dine behov til dit fremtidige IT-system, bør du også afstemme dine forventninger til din kommende leverandør.

1

Er leverandøren stabil?

Indhold er hentet

Først og fremmest bør du vælge en stabil leverandør.

Tjek fx, om leverandøren har et gyldigt CVR-nummer, og om leverandøren har referencer, du kan kontakte.

Du kan også undersøge, hvad der står om leverandøren på nettet, fx på sociale medier og anmeldelsessider. Endelig kan du også spørge dit netværk, om nogen har erfaring med at bruge leverandøren. 

2

Yder leverandøren support?

Indhold er hentet

Det er en god ide at orientere sig i mulighederne for support hos leverandøren.

Er support gratis? I hvilket tidsrum et det muligt at få hjælp? Kan supporten kontaktes på mail eller telefon? Hvor hurtigt er det muligt at få support?

Derudover tilbyder nogle leverandører også at hjælpe med implementering og oplæring af medarbejdere. 

3

Har leverandøren prioriteret sikkerhed?

Indhold er hentet

Få afklaret med din leverandør, hvordan I hver især sikrer, at der er styr på IT-sikkerhed og behandling af data.

Dine systemer kan indeholde både personlige og eventuelt personfølsomme data på dine kunder og ansatte samt vigtige forretningsdata. Det vil derfor være dybt problematisk, hvis data mistes eller bliver lækket.

Derudover skal du huske, at i henhold til bogføringsloven skal dit firmas økonomiske transaktioner opbevares i fem år. Derfor skal der løbende tages backup af data – enten af dig eller din leverandør. 

På sikkerdigital.dk kan du bruge leverandørdialogværktøjet til at sikre, at leverandøren har prioriteret den digitale sikkerhed i løsningen.

Gå til leverandørdialogværktøjetÅbner link i ny fane