Indhold er hentet
Brug webinar til at markedsføre din forretning
Et webinar kan være et godt supplement til at markedsføre og positionere din virksomhed. Bliv klogere på, hvordan du afholder et online webinar, som giver dig unik adgang til nye og eksisterende kunder.
Indhold er hentet
Hvad er et webinar?
Et webinar er et seminar, kursus eller lignende, hvor en oplægsholder giver en præsentation online, og hvor deltagerne ofte har mulighed for at stille spørgsmål undervejs via en chatfunktion. Mange har det stadig lidt svært ved at afholde webinarer, men med grundig forberedelse og det rette udstyr kan et webinar blive en succes for både dig og dine kunder.
Fordelene ved et webinar er bl.a., at:
- du får mulighed for at pleje og fastholde kunder og lokke nye til, så de vælger dig, når de er klar til at købe
- du kan positionere dig i forhold til de af dine konkurrenter, der ikke laver webinarer ved at sætte stemme og ansigt på dit brand
- du kan hjælpe dine leads med at forstå, hvorfor dit produkt eller din service er værdifuld
- udgifterne er minimale i forhold til anden online markedsføring
- det kan optages og udgøre indhold på din hjemmeside, eller du kan genbruge indholdet og afholde en hel række af webinarer.
Indhold er hentet
Lige inden webinaret
Inden du går i gang med webinaret, er det en god idé at teste lyd og internetforbindelse i god tid før afvikling. Find også et lokale at afholde webinaret i, hvor der ikke er alt for meget rumklang og baggrundsstøj, og hvor der er en baggrund, som ikke forstyrrer. Lav evt. en generalprøve, hvis det er første gang, du prøver det, hvor du inviterer nogle få deltagere, som efterfølgende kan give dig feedback.
Under webinaret
Under webinaret skal du være opmærksom på, at alt kan høres. Undgå derfor at pille ved tingene på dit bord eller at bevæge dig alt for meget.
Hvis du har dit kamera tændt under præsentationen, så forsøg at kigge ind i det, når du taler, da det giver en fornemmelse af kontakt.
Efter webinaret
Når du har afholdt dit webinar, er det tid til at samle op og sende en mail med slides og evt. ekstra materiale, fx videoer og artikler, til deltagerne. Du kan også sende en optagelse af webinaret. I mailen kan du også inkludere et særligt tilbud til deltagerne, og et link til, hvor de kan købe eller læse mere om produktet.
Det er også en god idé at evaluere webinaret – hvad virkede godt, og hvad kan du forbedre til næste gang? Du kan evt. spørge deltagerne, når du sender dine slides mm. På den måde kan du hele tiden forfine dit webinar og blive endnu bedre næste gang.
Efter webinaret kan du evt. lægge optagelsen på din hjemmeside.