Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Derfor skal du vælge et PIM-system

Med et PIM-system får du hurtigt overblik over din virksomheds produktinformationer. Bliv klogere på, hvorfor du skal vælge et såkaldt Product Information Management-system.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Har du mange produktinformationer, som du hurtigt og let skal kunne finde rundt i? Og er dokumentet med produktinformationer blevet for ufleksibelt og tidskrævende at navigere i? Hvis du kan genkende det billede, er det måske værd at overveje et PIM-system. 

PIM er en forkortelse af Product Information Management, og er en central database med produktinformation. Med andre ord er et PIM-system et elektronisk katalog over alle dine varer. 

Et PIM-system kan håndtere alle typer produktinformation, bl.a. tekst, lyd, billede og video.

Hvornår er et PIM-system en god idé for mig?

Når din forretning vokser, og antallet af forskellige produkter stiger, kan det være en fordel at samle information om dine produkter ét sted. Et PIM-system er værd at overveje, hvis: 

  • du har store mængder kompleks produktinformation som varenummer, varianter, enheder og lignende
  • du markedsfører dine produkter på flere kanaler
  • du er til stede på flere markeder og har behov for differentierede tekster og priser samt valuta
  • du ønsker at få flere produktinformationer fra dine leverandører
  • de nuværende arbejdsprocesser i forbindelse med produktinformation er for tunge.

Det kan være vigtigt med fyldestgørende produktinformationer for at give en god kundeoplevelse, fx på en webshop. Men hober mængden af produktinformationer sig op, kan du måske få brug for et PIM-system til at samle og systematisere dem.

Fordele ved et PIM-system

  • PIM-systemet kan håndtere store mængder af produktinformationer og deler informationerne effektivt mellem andre systemer. 
  • Du skal kun indtaste information om et produkt ét sted. Informationen vil herefter blive vist på dine forskellige kanaler – fx i din webshop, i dine online annoncer og på dine sociale medier. 
  • Produktinformationer struktureres, så det er lettere at arbejde smart med data. Hvis dine andre systemer har adgang til dine produktinformationer, kan du arbejde mere effektivt med din kerneopgave og minimere den tid, du bruger på at indtaste i regneark eller flere forskellige systemer. 

Integreret eller stand-alone system

Når du skal vælge et PIM-system, så overvej om du har brug for et integreret eller et stand-alone system.

Integreret PIM-system

Indhold er hentet

Dette anbefales, hvis du udelukkende sælger dine produkter via en webshop. Systemet vil integrere med de systemer, du allerede har, men har færre funktioner end et stand-alone-system. Vær dog opmærksom på, at systemet vil blive påvirket, hvis de systemer, det er integreret med, udskiftes.

Stand-alone PIM-system

Indhold er hentet

Dette anbefales, hvis du sælger gennem flere kanaler (eller forventer at gøre det). Her vil systemet nemlig blive det samlende system for alle dine nuværende systemer. Det indebærer den fordel, at systemet ikke vil blive påvirket, hvis nogle af dine andre systemer bliver skiftet ud.

Indhold er hentet

Integration med andre systemer

PIM-systemet kan integreres med andre systemer. Det betyder, at systemet kan udveksle data med andre programmer – helt automatisk. Det sparer dig for tid, da det betyder, at du kun skal taste informationer om et produkt ind i systemet én gang. 

PIM-systemet kan bl.a. integreres med dit indkøbssystem, ERP-system eller CRM-system. På den måde kan fx produktinformationer, fakturaer og kundeinformation samles ét sted.

Læs mere om CRM-system

På Sikkerdigital.dk kan du også læse om, hvilke sikkerhedsmæssige overvejelser du bør gøre dig, når du skal vælge en cloud-løsningÅbner link i ny fane

Digitalisering af lager og logistik

Find inspiration til at digitalisere processer for lager og logistik.