Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Hvad er et klimaregnskab, og hvilken værdi har det for din virksomhed?

Et klimaregnskab er en opgørelse over din virksomheds CO2e-udledning, som du bl.a. bruger til at måle udviklingen af dine udledninger og fastsætte klimamål. Bliv klogere på klimaregnskab og scope 1, 2 og 3.

Indhold er hentet

Hvad er et klimaregnskab?

Et klimaregnskab er en opgørelse over din virksomheds klimaftryk – altså en opgørelse af den udledning af CO2 og andre drivhusgasser (CO2e), som opstår som følge af din virksomheds og værdikædes aktiviteter.

Klimaregnskabet tager både højde for din egen virksomheds udledninger, men også udledninger i din værdikæde, fx leverandører og kunder, tæller med i den samlede opgørelse. Du kan bruge klimaregnskabet til at måle udviklingen af dine udledninger fra år til år, fastsætte klimamål og arbejde målrettet med reduktionstiltag.

Når du skal lave dit klimaregnskab, er det nødvendigt at vælge en opgørelsesmetode. Her er Drivhusgasprotokollen (Greenhouse Gas Protocol eller GHG-protokollen) den førende og internationalt anerkendt frivillige standard for opgørelse af klimaregnskaber. Metoden giver dig en mulighed for at forstå, hvilke af dine aktiviteter der er væsentligst for dit samlede klimaaftryk, så du kan opsætte konkrete reduktionsmål.

Er det et krav, at du skal lave et klimaregnskab?

Fra 2024 bliver en række store virksomheder omfattet af lovgivningen CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), der stiller krav til bæredygtighedsrapportering. For de omfattede virksomheder stilles der bl.a. krav om, at virksomheden skal beskrive dens CO2e-udledninger inden for scope 1, 2 og 3, hvis virksomheden har vurderet, at dette er væsentligt, og ellers skal der redegøres for, hvorfor dette ikke er væsentligt.

Udover store virksomheder, er det er kun børsnoterede SMV’er, der bliver omfattet direkte af de nye lovkrav. Er du en SMV, der ikke er børsnoteret, vil du stadig kunne opleve at få henvendelser om ESG og ESG-data, hvis du sælger til store virksomheder. En erhvervskunde kan fx efterspørge data om både om din virksomheds og dine produkters CO2e udledning, transport eller etiske forhold i din produktion.

Læs mere om lovkravene til bæredygtighedsrapporteringÅbner link i ny fane

Hvordan laver du et klimaregnskab?

For at kunne udarbejde et klimaregnskab er der en række vigtige skridt, du skal igennem. Få overblik over processen, og hvordan du griber den an.

Læs, hvordan du laver et klimaregnskabÅbner link i ny fane

Hvad er scope 1, 2 og 3?

I Drivhusgasprotokollen opdeles drivhusgasudledninger, eller CO2e-udledninger, i tre overordnede områder, der kaldes ”scopes”. Opdelingen i scope 1, 2 og 3 er baseret på, hvor udledningerne opstår, og der skelnes mellem, om udledningerne opstår i din virksomhed, eller om de opstår i din værdikæde.

Hvilken værdi giver et klimaregnskab til din virksomhed?

Der kan være mange forskellige grunde til, at du vil udarbejde et klimaregnskab for din virksomhed. Det vil derfor afhænge af din virksomheds specifikke situation, hvad der er vigtigt for dig. Her er 3 gode grunde til at lave et klimaregnskab.

1

Få overblik over dit klimaaftryk

Indhold er hentet

Et klimaregnskab giver dig et samlet overblik over din virksomheds klimaaftryk. Klimaaftrykket kan måles og opgøres over tid, så du kan følge din virksomheds udvikling på området.

Klimaregnskabet er fundamentalt for, at du kan fastsætte mål for din virksomheds fremtidige arbejde med at reducere CO2e-udledninger. Når du har sat mål, kan du begynde at formulere relevante og realistiske klimaplaner, der beskriver, hvordan du vil indfri dine mål.

2

Identificér de aktiviteter, der udleder mest

Indhold er hentet

Klimaregnskabet kan udarbejdes som et styringsredskab med det formål at reducere din virksomheds klimaaftryk. Du kan bruge klimaregnskabet til at identificere de aktiviteter, der udleder mest med henblik på at prioritere din virksomheds reduktionsindsats. Nøjagtigheden af dit klimaregnskab afhænger af datakvaliteten. Din virksomhed kan derfor få et mere præcist klimaregnskab, hvis der fx benyttes produktspecifikke udledningsdata.

Udarbejdelsen af et klimaregnskab kan også hjælpe med at afsløre eventuelle ufuldkommenheder i datahåndteringen, som kan give anledning til forbedringer på dette område. Det kan resultere i en styrkelse af virksomhedens muligheder for at praktisere ansvarlig virksomhedsledelse.

3

Informér og kommunikér om dit arbejde

Indhold er hentet

Dit klimaregnskab er et effektivt værktøj til at informere om din virksomheds modenhed og præstation på klimaområdet. Det kan fx være relevant, hvis du oplever krav om dokumentation fra en samarbejdspartner eller bank. Det hjælper dig også med at leve op til klimarelaterede krav fra myndigheder, fx til rapportering og regulering. Du skal fx lave et klimaregnskab, hvis du er omfattet af reglerne om bæredygtighedsrapportering.

Du kan også bruge klimaregnskabet til at kommunikere til forskellige interessenter, at du har en proaktiv tilgang til at reducere din virksomheds klimapåvirkning. Det kan fx være en motivationsfaktor for nuværende og kommende medarbejdere, som har et ønske om at arbejde aktivt med miljø- og klimaaktiviteter.

Når du kommunikerer om din virksomheds klimapåvirkning og bæredygtighed generelt, skal du være opmærksom på reglerne i markedsføringsloven om greenwashing.

Spørgsmål og svar

Investér i bæredygtighed

Læg din indsats der, hvor du får størst forretningsmæssig værdi ud af det.