Indhold er hentet
Sæt mål for at sænke din virksomheds CO2e-udledning
Når du har udarbejdet et klimaregnskab, kan du fastsætte mål for, hvor meget din virksomhed vil reducere udledningerne inden for scope 1, 2 og 3. Bliv klogere på, hvordan du sætter mål.
Indhold er hentet
Hvorfor skal du sætte mål for reduktion af CO2e-udledninger?
Der er flere fordele ved at sætte reduktionsmål for din CO2e-udledning. Ved at sætte konkrete mål bliver det nemmere at udarbejde reduktionsplaner eller klimaplaner for, hvordan din virksomhed skal prioritere sine ressourcer, hvem der er ansvarlige for indsatserne, og hvornår resultaterne forventes at kunne ses.
Som udgangspunkt for at sætte reduktionsmål og prioritere reduktionstiltag, er det en god ide først at danne dig et overblik over din virksomheds udledning, herunder hvilke aktiviteter, der udleder mest.
Reduktionsmål er et stærkt kommunikationsværktøj – både internt og eksternt. Målene kan bruges til skabe klarhed omkring din virksomheds ambitioner inden for den bæredygtige omstilling. De kan også bidrage til at skabe engagement og forståelse blandt din virksomheds ansatte, men også blandt dine kunder og leverandører.
Er det et lovkrav at sætte reduktionsmål?
Fra 2024 bliver en række store virksomheder omfattet af lovgivningen CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), der stiller krav til bæredygtighedsrapportering. For de omfattede virksomheder stilles der bl.a. krav om at virksomheden skal beskrive dens plan for reduktion af CO2e-udledninger og klimamål, hvis virksomheden har vurderet, at dette er væsentligt.
Hvis virksomheden har sat mål, skal virksomheden angive, om målene for CO2e-reduktion er videnskabsbaserede og forenelige med Paris-aftalens mål om at begrænse global opvarmning til 1,5°C.
Det er kun børsnoterede SMV’er, der bliver omfattet direkte af de nye lovkrav under CSRD. Er du en SMV, der ikke er børsnoteret, vil du stadig kunne opleve at få henvendelser om ESG og ESG-data, hvis du er leverandør til store virksomheder. En erhvervskunde kan fx efterspørge data om både om din virksomheds og dine produkters CO2e-udledning, transport eller etiske forhold i din produktion.
Læs mere om lovkravene til bæredygtighedsrapportering
Hvordan kan du sætte CO2e-reduktionsmål?
Når du har udarbejdet et klimaregnskab og har fået overblik over din virksomheds CO2e-udledninger i scope 1, 2 og 3, kan du fastsætte mål for, hvor meget din virksomhed vil reducere udledningerne inden for de forskellige scopes. Derefter kan du begynde at udarbejde konkrete handlingsplaner.
Der er flere forskellige typer af mål, som du kan sætte for din virksomhed. Der skelnes overordnet set mellem absolutte-, intensitets- og Net Zero-mål, som virksomhederne kan sigte efter på forskellig vis.
Indhold er hentet
Kom i mål med dine reduktionsmål
Når du har fastlagt reduktionsmål, der sætter et ambitiøst niveau for din virksomheds indsats på klimaområdet, skal du finde ud af, hvordan du kommer i mål med dine målsætninger.
Udarbejd en reduktionsplan
Du kan reducere din virksomheds udledninger på forskellige måder. Et godt sted at starte er at udarbejde en reduktionsplan eller klimahandlingsplan, som du bruger til at prioritere de tiltag, som efter din vurdering vil hjælpe med at reducere virksomhedens udledninger.
Identificer tiltag for implementering
For at kunne udarbejde en plan er du nødt til at vide, hvad din virksomheds største kilder til udledninger er. Når du ved hvad de største kilder er, kan du nemmere identificere, hvor din virksomhed har størst potentiale for at implementere effektive tiltag.
Du skal bl.a. overveje følgende:
- Hvad kan lade sig gøre inden for virksomhedens rammer?
- Hvad er dit budget?
- Hvad er effekten af tiltaget?
Fastlæg, hvordan tiltagene skal implementeres
Når du har identificeret mulige tiltag, kan du fastlægge, hvordan og hvornår de skal implementeres i din virksomhed.
Din reduktionsplan kan med fordel reflektere, hvordan de forskellige tiltag understøtter virksomhedens mål, så det er tydeligt, hvordan du forventer at nå din målsætning. Planen kan også bruges som et beslutningsgrundlag for, hvilken retning virksomheden bør tage i.
Læs mere om scope 3, og hvordan du kan reducere din CO2e-udledning i værdikæden
Sæt mål med Klimakompasset
Med Klimakompasset kan du sætte mål for din virksomheds klimaaftryk. Værktøjet er gratis og udviklet af Erhvervsstyrelsen i samarbejde med Energistyrelsen. Når du vil sætte mål med Klimakompasset kommer du igennem tre trin.
Indhold er hentet
Læs mere hos Klimakompasset
På Klimakompassets hjemmeside kan du finde mere vejledning om, hvordan du kan sætte mål for din virksomhed, og hvad du skal være opmærksom på.