Indhold er hentet
Sådan kan du bruge en politik i dit arbejde med bæredygtighed
Små og mellemstore virksomheder kan bruge en politik til at signalere til omverdenen, hvordan de arbejder med bæredygtighed. Få overblik over de mest udbredte politikker, og find den, der passer til dit behov.
Indhold er hentet
Hvorfor lave en politik for dit arbejde med bæredygtighed?
En politik kan være en effektiv måde for din virksomhed at imødekomme efterspørgsel og spørgsmål fra kunder og samarbejdspartnere, fx hvis du er i gang med at lave en ESG-opgørelse.
En veldefineret politik hjælper desuden med at skabe en fælles forståelse internt i virksomheden og kan understøtte, at din virksomheds indsatser bliver konkrete og målrettede. En politik skaber i sig selv ikke en positiv forandring. Det er først, når din virksomhed aktivt arbejder med politikken, at det vil medføre en reel effekt.
I denne artikel beskrives tre forskellige politikker, der oftest bruges, hhv.:
- Ansvarlighedspolitik
- Miljø- og klimapolitik
- Leverandør Code of Conduct.
Hvad er din virksomheds behov?
Det vil ikke være relevant for alle virksomheder at have en politik inden for bæredygtighedsområdet. Om det giver værdi for din virksomhed at udarbejde en politik vil især afhænge af de spørgsmål, du modtager fra interessenter, leverandører og kunder.
For nogen vil det være nok at have en miljø- og klimapolitik eller en ansvarlighedspolitik, men for andre kan det give mening at bruge en af politikkerne i sammenhæng med en ESG-opgørelse. En ESG-opgørelse kan være en god idé, hvis du fx oplever, at dine samarbejdspartnere efterspørger data på din virksomheds CO2-udledning, ressourceforbrug eller arbejdsulykker.
Husk, at det er dig selv, der sætter ambitionsniveauet for dit arbejde. Du kan tilpasse indholdet i politikken, så den passer til din virksomheds konkrete ønsker og ressourcer. Det kan også være, at du gerne vil starte med et par enkelte fokusområder og så bygge videre på et senere tidspunkt.
Få overblik over de tre politikker
Et godt sted at starte er at afklare, hvilke områder af din virksomheds arbejde du vil opsætte en politik for. Hvis du vil arbejde med forhold, der gælder din egen virksomhed, skal du tage stilling til, om det giver mening for dig at lave en ansvarlighedspolitik eller miljø- og klimapolitik. Hvis du har en fast aftale med en eller flere leverandører, kan du også overveje en Leverandør Code of Conduct.
Ansvarlighedspolitik
Indhold er hentet
En ansvarlighedspolitik beskriver, hvordan din virksomhed arbejder med ét eller flere forskellige områder inden for bæredygtighed, fx miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold, herunder dine ansattes arbejdsforhold. Du kan arbejde med både en kort og lang version af din ansvarlighedspolitik.
Hvis en af dine vigtige samarbejdspartnere fx efterspørger en ansvarlighedspolitik, der kun dækker din virksomheds egne ansatte, kan du vælge at lave en kortere version af ansvarlighedspolitikken, der udelukkende dækker det område. Det kan også være relevant med en kort version af ansvarlighedspolitikken, hvis du arbejder med ESG-opgørelse og gerne vil kunne svare positivt til de oplysningspunkter, der omhandler ansvarlighedspolitikken og menneskerettigheder for din virksomheds egne ansatte.
Hvis du vil have en bredere ansvarlighedspolitik, der rummer både miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold, kan du lave en længere version af en ansvarlighedspolitik. Det vil være relevant, hvis dine samarbejdspartnere efterspørger en politik, der dækker disse forhold.
En bredere ansvarlighedspolitik kan også være relevant, hvis du forventer at kunne se en direkte positiv effekt på bundlinjen ved at have politikken. Politikken kan desuden bruges, hvis du gerne vil signalere til den generelle omverden, at din virksomhed har fokus på sit arbejde med bæredygtighed.
Miljø- og Klimapolitik
Indhold er hentet
Hvis din virksomhed oplever, at samarbejdspartnere primært efterspørger information om miljø- og klimamæssige forhold, kan du lave en miljø- og klimapolitik, der kun beskriver disse forhold.
En miljø- og klimapolitik kan også være relevant, hvis du vurderer, at miljø- og klimamæssige tiltag kan have en direkte positiv effekt på din bundlinje.
Leverandør Code of Conduct
Indhold er hentet
Hvis du har et fast samarbejde med en eller flere leverandører i din værdikæde, kan du vælge at bruge en leverandør code of conduct. Det kan fx give mening at udarbejde en leverandør code of conduct, hvis du vil være sikker på, at din leverandør lever op til de samme miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige standarder som din egen virksomhed.
Hvis du gerne vil arbejde med en leverandør code of conduct, bør du også arbejde med en ansvarlighedspolitik for din egen virksomhed, da det er almindelig praksis, at man ikke stiller større krav til ens leverandører, end man selv lever op til.
Hvis du ikke har et fast leverandørforhold, eller du ofte skifter leverandører, kan det være for tidskrævende at arbejde med en leverandør code of conduct. I så fald kan det være nok at arbejde med en ansvarlighedspolitik for din virksomhed.
