Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

7 punkter, der altid skal indgå i din forretningsmodel

Når du har formuleret din forretningsidé, skal du lave en forretningsmodel. Din Forretningsmodel er en beskrivelse af, hvordan du kan tjene penge på din virksomhed. Den skal blandt andet vise din målgruppe, salgskanalerne og din økonomi.

Skrevet af:

Hvad er en forretningsmodel?

En forretningsmodel indeholder en beskrivelse af din kommende forretning:

1

Dit værditilbud 

Indhold er hentet

Værditilbuddet er en enkel form for beskrivelse af din produktidé i forhold til kommende kunder.

2

Dine segmenter

Indhold er hentet

Hvem sælger du til?

3

Dine salgskanaler 

Indhold er hentet

Hvordan når du ud til dine segmenter?

4

Dine partnere

Indhold er hentet

Hvem kan hjælpe mig?

5

Arbejdsfordeling

Indhold er hentet

Hvem laver hvad?

6

Produktion

Indhold er hentet

Hvem skal producere varen, og til hvilken pris kan de gøre det?

7

Forventede udgifter og indtægter

Indhold er hentet

Likviditetsbudgettering.

Indhold er hentet

Hvis din forretningsmodel skal øge sandsynligheden for en positiv bundlinje, kræver det, at du finder frem til en forretningsmodel, hvor risiko og indtjeningspotentiale er balanceret, og hvor ovenstående punkter er testet og gennemtænkt.

Formulér og test hypoteser om forretningsmodellen

Den klassiske situation, når man designer en forretningsmodel, er, at der er elementer i modellen, som man ved rigtig meget om, og andre elementer, som man ved meget lidt om. Derfor er det vigtigt, at du formulerer nogle hypoteser om de elementer, som du ved mindre om, og tester disse i markedet. 

Med en hypotesetest får du en metode til at indkredse de forretningsmodeller, som er mest oplagte for din forretningsidé.

Ofte kan du ikke finde den optimale forretningsmodel i første forsøg. Derfor er det vigtigt at eksperimentere med forskellige forretningsmodeller, indtil du finder den mest hensigtsmæssige vej til kunder og indtjening. Det er vigtigt at teste dine antagelser og hypoteser gang på gang – og endnu en gang – og gøre det med reelle og potentielle kundeemner. Venner og familie er typisk for positive over for dig som person, så deres respons kan du oftest ikke bruge til dette formål.

På nettet er der masser af eksempler på forretningsmodeller, der kan være relevante for dig og den branche, du er i.

Kom godt i gang med din forretningsmodel

Et godt råd er, at du så hurtigt som muligt bør komme i gang med at lave din forretningsmodel – inden du forelsker dig for meget i forretningsidéen. I sidste ende er din idé ikke meget værd, hvis ikke den kan gøres til en forretning, som du tjener penge på.

Indhold er hentet

Har du brug for at styrke din forretningsmodel?

Få en snak med vores erfarne forretningsudviklere. De kender markedet, har personlige erfaringer og faglige kompetencer – og de står klar til at hjælpe dig. Helt gratis!

Kom godt fra start

Når du starter ny virksomhed, er det vigtigt at være godt forberedt og få skabt et stærkt og levedygtigt fundament for din virksomhed.