Forretningsplanen – din køreplan for virksomheden
Forretningsplanen vil ofte komme i spil, når du ønsker at starte eller udvikle din virksomhed, og har behov for at låne penge i banken eller søge ekstern finansiering hos fonde eller investorer.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Når du har formuleret din forretningsidé, skal du lave en forretningsmodel. Din Forretningsmodel er en beskrivelse af, hvordan du kan tjene penge på din virksomhed. Den skal blandt andet vise din målgruppe, salgskanalerne og din økonomi.
En forretningsmodel indeholder en beskrivelse af din kommende forretning:
Indhold er hentet
Værditilbuddet er en enkel form for beskrivelse af din produktidé i forhold til kommende kunder.
Indhold er hentet
Hvem sælger du til?
Indhold er hentet
Hvordan når du ud til dine segmenter?
Indhold er hentet
Hvem kan hjælpe mig?
Indhold er hentet
Hvem laver hvad?
Indhold er hentet
Hvem skal producere varen, og til hvilken pris kan de gøre det?
Indhold er hentet
Likviditetsbudgettering.
Indhold er hentet
Hvis din forretningsmodel skal øge sandsynligheden for en positiv bundlinje, kræver det, at du finder frem til en forretningsmodel, hvor risiko og indtjeningspotentiale er balanceret, og hvor ovenstående punkter er testet og gennemtænkt.
Den klassiske situation, når man designer en forretningsmodel, er, at der er elementer i modellen, som man ved rigtig meget om, og andre elementer, som man ved meget lidt om. Derfor er det vigtigt, at du formulerer nogle hypoteser om de elementer, som du ved mindre om, og tester disse i markedet.
Med en hypotesetest får du en metode til at indkredse de forretningsmodeller, som er mest oplagte for din forretningsidé.
Ofte kan du ikke finde den optimale forretningsmodel i første forsøg. Derfor er det vigtigt at eksperimentere med forskellige forretningsmodeller, indtil du finder den mest hensigtsmæssige vej til kunder og indtjening. Det er vigtigt at teste dine antagelser og hypoteser gang på gang – og endnu en gang – og gøre det med reelle og potentielle kundeemner. Venner og familie er typisk for positive over for dig som person, så deres respons kan du oftest ikke bruge til dette formål.
På nettet er der masser af eksempler på forretningsmodeller, der kan være relevante for dig og den branche, du er i.
Et godt råd er, at du så hurtigt som muligt bør komme i gang med at lave din forretningsmodel – inden du forelsker dig for meget i forretningsidéen. I sidste ende er din idé ikke meget værd, hvis ikke den kan gøres til en forretning, som du tjener penge på.
Indhold er hentet
Få en snak med vores erfarne forretningsudviklere. De kender markedet, har personlige erfaringer og faglige kompetencer – og de står klar til at hjælpe dig. Helt gratis!