Få adgang til dine ansøgninger og tilskud, og tilpas din profil, så du får besked om indhold, der er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
Arbejdsmiljø - kend dine pligter som virksomhedsejer med ansatte
Det er arbejdsgiverens ansvar, at arbejdsmiljøforholdene i en virksomhed er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Din virksomhed skal derfor forebygge farlige eller risikofyldte situationer og sikre den fysiske og psykiske trivsel i hverdagen for medarbejderne.
Alle virksomheder med ansatte er omfattet af arbejdsmiljøloven
Det gælder, uanset om du kun har en enkelt, nogle få eller mange ansatte. Herunder kan du læse om de grundlæggende krav til virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.
Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV)
Som arbejdsgiver er det dit ansvar at udarbejde en arbejdspladsvurdering og inddrage medarbejderne i processen.
APV’en er din virksomheds redskab til at holde styr på arbejdsmiljøet. Her skal du blandt andet kortlægge virksomhedens eventuelle arbejdsmiljøproblemer og udarbejde en handlingsplan.
Arbejdsskader
Alle virksomheder skal ifølge arbejdsskadeloven sikre deres medarbejdere ved arbejdsskader. Din virksomhed skal derfor betale bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og tegne en privat forsikring, som sikrer dine ansatte ved arbejdsulykker.
Alle virksomheder skal holde en årlig arbejdsmiljødrøftelse
En gang om året skal du som arbejdsgiver indkalde dine ansatte til en snak om, hvordan det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø skal tilrettelægges, og hvordan det seneste år er gået.
På den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal I blandt andet beslutte, hvilke mål I vil sætte for jeres arbejdsmiljøarbejde - og hvad I konkret vil gøre for at løse eventuelle problemer med jeres arbejdsmiljø.
I virksomheder med ti eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation (AMO)
AMO er den interne organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø i din virksomhed. Nøglepersonerne er dig som arbejdsgiver eller din repræsentant, valgte arbejdsmiljørepræsentanter og udpegede arbejdsledere.
AMO skal løbende arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø og har både daglige og strategiske opgaver.
Alle virksomheder skal sikre deres medarbejdere ved arbejdsskader. Din virksomhed skal derfor tegne de nødvendige arbejdsskadeforsikringer og anmelde, hvis der sker en arbejdsulykke.