Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Din virksomheds firmanavn og binavn

Når du skal vælge navnet til din virksomhed, skal det adskille sig fra andre virksomheders firmanavn. Det gælder både for hovednavn og binavn. Bliv klogere på, hvilke regler og muligheder du skal være opmærksom på, når du skal finde et unikt firmanavn.

Indhold er hentet

Navnet på din personligt ejede virksomhed

Hvis du skal registrere en personligt ejet virksomhed, dvs. en enkeltmandsvirksomhed, en PMV eller et I/S, skal navnet på din virksomhed tydeligt adskille sig fra navne på andre virksomheder, der er registreret i CVR. Du kan fx benytte dit eget navn. Din virksomhed må dog ikke benytte betegnelsen anpartsselskab (ApS), aktieselskab (A/S) eller tilsvarende.

Læs mere om oprettelse af personligt ejet virksomhed

Indhold er hentet

Hovednavnet på dit selskab

Hvis du har et selskab, fx et anpartsselskab (ApS) eller aktieselskab (A/S), skal selskabsformen altid fremgå af hovednavnet, fx ’Jensens Maskinfabrik A/S’ eller ’Aktieselskabet Hans Hansen’. Årsagen til dette er, at din virksomheds aftaleparter på den måde kan se, at du ejer et selskab med begrænset ansvar og kun hæfter med den indskudte kapital.

Regler for selskabets hovednavn:

  • Et selskabs hovednavn skal tydeligt adskille sig fra navne på andre virksomheder, der er registreret i CVR.
  • Et selskab må ikke bruge et navn, som det ikke har ret til, fx en andens slægtsnavn, varemærke, forretningskendetegn eller lignende.
  • Et selskabs hovednavn må ikke kunne vildlede, og selskabet må ikke hedde noget, der ikke har noget med dets aktivitet at gøre. Du må fx ikke kalde dit selskab noget, der lyder som om, der er tale om en offentlig myndighed.
  • Et selskab skal bruge hovednavnet på breve, forretningspapirer og i elektroniske meddelelser.
  • På en eventuel hjemmeside skal selskabets hovednavn, hjemsted og CVR-nummer fremgå. 
  • Hvis selskabets hovednavn betegner en bestemt virksomhed, må det ikke videreføres uforandret, hvis hovedaktiviteten væsentligt forandres.

Tilføj et binavn til dit selskab

Selskaber kan udover hovednavnet have et eller flere binavne. Binavne kan bruges til at forhindre andre erhvervsdrivende i at registrere sig under det registrerede binavn, og kan desuden være praktisk, hvis du markedsfører forskellige brands. Både hovednavn og eventuelle binavne skal fremgå af selskabets vedtægter, og skal registreres, så de fremgår af CVR.

Der gælder de samme krav til selskabers binavne som til selskabets hovednavn. Et selskab kan gratis registrere op til 5 binavne, som fx kan bruges til at placere selskabet geografisk eller til at brande selskabet til en bestemt målgruppe. Et eksempel kan være: Hovednavn: ’Restauranten ApS’. Binavn: ’Restauranten Italien ApS’. Dog må selskaber ikke bruge binavnet på forretningspapirer og i elektroniske meddelelser m.v. Her skal hovednavnet altid benyttes. 

En personligt ejet virksomhed kan ikke have et binavn.

Læs mere om oprettelse af selskab

Indhold er hentet

Undersøg, om der er andre, der har rettigheder til dit navn

Hvis du ønsker at beskytte dit navn og logo, kan du registrere dem som varemærker. På den måde må andre virksomheder ikke benytte navnet. Undersøg derfor, om det navn, du overvejer at bruge, er ledigt. Det kan du gøre på bl.a. CVR.dk og på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside.

Find ud af, om dit virksomhedsnavn er ledigt på CVR.dkÅbner link i ny fane

Gode råd til, når du skal vælge virksomhedsnavn

Når du skal vælge et navn til din virksomhed, kan du overveje om navnet skal: 

  • indeholde personnavne
  • angive dit forretningsområde
  • være lokalt eller globalt
  • udtrykke ambitioner
  • være dit kunstnernavn.

Indhold er hentet

Tjek også, om domænenavnet og varemærket er ledigt

Domænenavnet - eller i daglig tale blot domænet - er den unikke adresse, som du bruger, når du skal finde en hjemmeside eller skrive en e-mail.

Læs mere om domænenavnÅbner link i ny fane

Et varemærke er en eneret til de elementer, der kendetegner din virksomhed. Det er typisk din virksomheds navn, logo eller produktnavne.

Læs mere om varemærkeÅbner link i ny fane

Du kan bruge Unikpånettet.dk til at lave en samtidig søgning på, om dit varemærke, firmanavn og domæne er ledigt.

Unikpånettet.dk - Slut ring om dit brandÅbner link i ny fane

Kom godt fra start

Når du starter ny virksomhed, er det vigtigt at være godt forberedt og få skabt et stærkt og levedygtigt fundament for din virksomhed.

Indhold er hentet