Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Er du en god leder? Sæt det rigtige hold, formulér klare mål og tilpas din lederstil

Dine opgaver ændrer sig i takt med, at din virksomhed vokser. Hvor du måske før var inde over alle opgaver, og udførte mange af dem selv, så er det nu din vigtigste opgave at organisere og uddelegere opgaverne. Få fire vigtige anbefalinger – så er du godt i gang med ledelsesarbejdet.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Anbefaling 1 - afklar din egen ledelsesrolle

At du er en dygtig ejer med klare værdier og stor indsigt i din virksomhed betyder ikke nødvendigvis, at du er en god (personale)leder. Det kan også tænkes, at du er en glimrende leder, men du er mere optaget af udvikling af nye produkter og services, og du med fordel kan lade en anden person varetage den daglige ledelse.

Det vigtige er, at du kender dine interesser og kompetencer for ledelse, herunder dine egne styrker og svagheder. Afklaring af din egen ledelsesrolle, er et vigtigt udgangspunkt, og vil hjælpe dig til at organisere din virksomhed og sætte det rigtige hold. 

Anbefaling 2 - sæt det rigtige hold 

Hvis du vælger at ansætte medarbejdere til en lav løn, er der umiddelbart flere penge til virksomheden. Det kan dog hurtigt blive en kortsigtet gevinst, hvis medarbejderne ikke er kompetente eller motiverede nok. Du kan risikere at skulle udskifte medarbejderne hurtigt og at bruge for meget tid på at oplære, kontrollere og fejlrette.  Det koster din tid, som går fra dit arbejde med at lede virksomheden.

Hvis du er indstillet på at bruge lidt flere lønkroner, har du muligheden for at tiltrække nogle dygtigere medarbejdere, som både kan og vil selv, og som matcher dine værdier og krav til service. De vil finde det naturligt at bidrage til at forbedre arbejdspladsen, og derfor kan det vise sig at være den bedste investering – både for din virksomheds vækst og for din egen livskvalitet. Løn er naturligvis ikke den eneste relevante faktor, når du gerne vil ansætte en eller flere medarbejdere med de rigtige faglige og personlige kompetencer, men der er meget ofte en sammenhæng.

Anbefaling 3 - sæt klare mål, del dem og vær lydhør

Hvis man ikke ved, hvor man skal hen, er alle veje lige gode – eller dårlige. En god strategi viser en klar retning og udpeger også, hvad virksomheden ikke skal. Konkretisér den valgte retning i nogle meningsfulde mål og målinger, så både du og dine medarbejdere løbende har en føling med, om I er på sporet – og kan sætte ind med ændringer, hvis det ikke er tilfældet.

Hvis du har fulgt det første råd og sat det rigtige hold, så har dine medarbejdere sikkert kunnet bidrage til din gode strategi. Så lad dem bidrage, for de har tit en bedre føling med hverdagen. Og husk at orientere dem løbende om, hvordan det går, og involvér dem i eventuelle nødvendige ændringer. Det er motiverende!

Anbefaling 4 - vær fleksibel som leder og tilpas din lederstil

Dine medarbejdere er muligvis meget forskellige som personer og med hensyn til erfaringer. Nogle er måske nyansatte, mens andre har været med længe. Derfor kan du heller ikke lede dem på samme måde, da de har forskellige behov. En nyansat har for eksempel brug for en del instruktion, mens en rutineret fagekspert måske mest har brug for frihed, inden for nogle rammer, og lejlighedsvis sparring med dig. Du kan med fordel arbejde med metoden ’situationsbestemt ledelse’. Søg evt. mere viden om det på internettet.

Naturligvis bør du samtidig stå fast omkring dine egne værdier og holdninger. Det kan du sagtens, samtidig med at du tilpasser din lederstil til det, som dine medarbejdere har mest brug for i situationen.