Få overblik over reglerne i markedsføringsloven
Din markedsføring skal leve op til reglerne i markedsføringsloven. Det gælder både, når du markedsfører over for private kunder B2C og andre virksomheder B2B. Få overblik over de vigtigste regler.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
En marketingstrategi hjælper dig til at holde styr på, hvilke markedsføringstiltag du skal bruge for at markedsføre din virksomhed bedst. Brug strategien som en plan for dine aktiviteter, så din markedsføring ikke bliver overladt til tilfældighederne.
Indhold er hentet
Er din virksomhed nyetableret, eller er du først nu ved at overveje at markedsføre din virksomhed, kan det være en god idé at lave en basismarkedsføring, som indeholder et minimum af markedsføringstiltag.
En basismarkedsføring kan fx bestå af:
Når du har fået fastlagt specifikke mål for din markedsføring, kan du efter behov supplere din basismarkedsføring med flere tiltag.
Markedsføringen er helt grundlæggende for, at du kan drive din virksomhed. Det er den, der skal sørge for, at dine potentielle kunder får kendskab til dit produkt, bliver interesserede i det, og til slut beslutter sig for at købe det.
For de fleste virksomheder vil der dog gå et stykke tid, fra en potentiel kunde først hører om et produkt, til han eller hun beslutter sig for at købe det. For at din markedsføring virker bedst, er det derfor vigtigt, at du når ud til dine kunder i alle faser af den proces.
Indhold er hentet
Få en snak med vores erfarne forretningsudviklere. De kender markedet, har personlige erfaringer og faglige kompetencer – og de står klar til at hjælpe dig. Helt gratis!
Indhold er hentet
Når du planlægger din markedsføring, kan du med fordel se på de forskellige faser, som en mulig kunde gennemgår, indtil salget er i hus.
Der findes flere forskellige måder at opdele og beskrive faserne på. En af de klassiske måder er AIDA-modellen, der viser fire faser i kunderejsen. Du kan bruge AIDA-modellen til at planlægge dine forskellige markedsføringsindsatser, så de rammer kunderne i den situation, de er i.
Modellen sikrer også, at din markedsføring dækker hele kunderejsen, fra du får gjort potentielle kunder opmærksom på dit produkt, til de har købt produktet første gang.
Indhold er hentet
Hvis du gerne vil markedsføre dig igen – og sælge mere – til allerede eksisterende kunder, kan du også tage udgangspunkt i AIDA-modellen.
Kunderne burde allerede kende din virksomhed og dit produkt – de har jo været i kontakt med dig før og dermed været igennem Awareness-fasen. Men deres hukommelse er måske ikke helt skarp, og de har sikkert haft mange ting at tænke på, siden I sidst var i kontakt. Det kan derfor være en god idé at gå ud fra, at du lige skal minde dem om, at du og dit produkt findes, fx ved at genbruge tidligere kampagnemateriale.
Hvis du vil forsøge at markedsføre andre produkter eller ydelser end dem, kunden allerede har købt, skal du også regne med at skulle etablere Awareness for det nye produkt, da kunderejsen så starter forfra.
Når du har styr på din kunderejse, kan du fastsætte de konkrete målsætninger for din markedsføringsindsats. Målsætningerne bliver til din marketingstrategi og skal derfor understøtte de behov, der er i netop din virksomhed.
Målsætningerne kan fx være at:
Når du har målsætningerne på plads, kan du samle dem til en marketingstrategi, hvor du prioriterer målsætningerne i forhold til hinanden og lægger rammerne for, hvordan du vil nå dem.
Du kan gøre din marketingstrategi mere eller mindre omfattende, men sørg for at få dækket følgende områder:
Strategien gør dig klar til at lave en detaljeret marketingplan, der angiver præcist, hvordan du vil gribe markedsføringen an. Hvis du har mere end én målsætning for din markedsføring, kræver det ofte en marketingplan for hver målsætning.
Indhold er hentet
Husk, at du skal have styr på din forretningsidé og -model, inden du går i gang med markedsføring. Det er dem, der skal styre udviklingen og evalueringen af din markedsføringsindsats.