Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Forbrugeraftaleloven: Det skal du være opmærksom på

Forbrugeraftaleloven gælder for din virksomheds aftaler med forbrugerne. Her kan du læse mere om reglerne for bl.a. oplysningspligt, henvendelse til potentielle kunder og fortrydelsesret.

Skrevet i samarbejde med:

Indhold er hentet

Lovgivningen indeholder en række regler, som beskytter forbrugere ved bl.a. køb af varer og tjenesteydelser i din virksomhed. Forbrugeraftaleloven og købeloven er de centrale love, og de suppleres af markedsføringsloven og e-handelsloven, som du også skal kende.

Forbrugeraftaleloven omfatter din virksomheds aftaler med forbrugere, herunder henvendelse med henblik på at indgå en aftale.

Som virksomhed skal du være opmærksom på, at mange af disse regler ikke kan fraviges til skade for forbrugeren. Det vil sige, at en forbruger ikke kan stilles dårligere end, hvad der følger af beskyttelsen i lovgivningen. Det gælder uanset, om forbrugeren har accepteret at blive stillet dårligere.

Det er din virksomhed, der har ansvaret for, at de forbrugerbeskyttende regler bliver overholdt. 

Indhold er hentet

Sådan må du ikke henvende dig til forbrugere 

Forbrugeraftalelovens regler fastlægger, at du som erhvervsdrivende ikke må henvende dig:

  • personligt til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvor der ikke er almindelig adgang, medmindre forbrugeren forinden har anmodet dig om det
  • telefonisk til en forbruger, medmindre forbrugeren forinden har anmodet dig om det.

    Forbuddet mod telefonisk henvendelse gælder, som nævnt herunder, ikke for henvendelser om bestilling af bøger, tegning af abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter mv. 

Reglerne for henvendelse til forbrugerne via e-mail og fysisk post er fastsat i markedsføringsloven.  

Læs også om markedsføringsloven

Indhold er hentet

Sådan må du henvende dig til forbrugere

Som erhvervsdrivende må du tage kontakt til en forbruger med henblik at indgå en aftale, hvis forbrugeren forinden har anmodet dig om det. 

På eget initiativ må du desuden, som erhvervsdrivende:

  • tage kontakt til forbrugere på steder, hvor der er almindelig adgang, fx offentlige gader og pladser 
  • rette telefonisk henvendelse til en forbruger om bestilling af bøger, tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter; formidling af forsikringsaftaler eller tegning af abonnement om redningstjeneste eller sygetransport.

    Dette gælder dog ikke, hvis forbrugeren er tilmeldt Robinson listen.

Læs mere om Robinsonlisten på borger.dkÅbner link i ny fane

Indhold er hentet

Virksomheden har oplysningspligt over for forbrugerne 

Som erhvervsdrivende har du pligt til at give forbrugere en række oplysninger på en klar og forståelig måde, inden I indgår en aftale.

Når du udbyder en vare eller tjenesteydelse, skal du sørge for, at forbrugeren blandt andet får oplysninger om: 

  • de vigtigste egenskaber ved varen eller tjenesteydelsen
  • adresse og andre relevante kontaktoplysninger for din virksomhed  
  • den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen og alle øvrige relevante omkostninger
  • vilkår om betaling og levering
  • hvorvidt der er fortrydelsesret og betingelserne herfor.

Du skal være opmærksom på, at der er forskel på, hvilke oplysninger, der skal gives til forbrugeren, alt efter om aftalen indgås i en butik eller ved fjernsalg og uden for den erhvervsdrivendes forretningssted, ligesom det har betydning, om der er tale om en finansiel tjenesteydelse eller ej. 

Oplysningspligten, for så vidt angår andre aftaler end aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted eller aftaler om fjernsalg, gælder ikke i det omfang, oplysningerne allerede fremgår tydeligt af sammenhængen. Eksempelvis vil oplysninger om varens karakteristika ofte være tydelige for forbrugeren, hvis varen er udstillet i en forretning.  

Forbrugere har fortrydelsesret ved fjernsalg og aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted 

Forbrugere har som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret ved aftaler om varer og tjenesteydelser, som er indgået ved fjernsalg eller uden for den erhvervsdrivendes forretningssted. Det kan blandt andet være aftaler indgået som e-handel, på en messe eller lignende.

Inden for fortrydelsesfristen kan forbrugeren opsige aftalen uden yderligere begrundelse. Fristen regnes som udgangspunkt fra den dag, hvor forbrugeren modtager varen, eller fra den dag, hvor aftalen om levering af en tjenesteydelse blev indgået. 

For visse varetyper gælder der ingen fortrydelsesret. Det gælder blandt andet varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, fx fødevarer, og varer, som er specialfremstillet til forbrugeren. 

Hvis du som erhvervsdrivende undlader at oplyse forbrugeren om fortrydelsesretten, herunder betingelser, tidsfrist og procedure for at gøre fortrydelsesretten gældende, begynder fortrydelsesfristen først at løbe fra den dag, hvor forbrugeren modtager disse oplysninger. Fortrydelsesretten udløber dog senest 12 måneder efter udløbet af den oprindelige fortrydelsesfrist.

Når du sælger fra dit forretningssted, fx din egen fysiske butik, er det frivilligt, om du vil tilbyde fortrydelsesret. Mange butikker giverne forbrugerne mulighed for at bytte varen til en anden vare eller få pengene retur, men forbrugerne har ikke krav på det. 

Indhold er hentet

Manglende oplysninger har konsekvenser for din virksomhed

Du skal som erhvervsdrivende være opmærksom på, at manglende overholdelse af reglerne i forbrugeraftaleloven kan medføre bødestraf. Det gælder blandt andet for overtrædelse af reglerne om uanmodet henvendelse, og hvis du undlader at give de oplysninger til forbrugeren, som du efter forbrugeraftaleloven har pligt til. 

Indhold er hentet

Flere vigtige love om salg og markedsføring

Mens forbrugeraftaleloven kun omfatter forbrugere, omfatter markedsføringsloven, dele af købeloven og e-handelsloven også virksomheders handel med andre virksomheder.

Du bør også kende: 

Købeloven

E-handelsloven

Markedsføringsloven

Indhold er hentet

Yderligere vejledning til forbrugeraftaleloven

For et komplet billede af forbrugeraftalelovens regler henvises til retsinformation

Se forbrugeraftaleloven på retsinformationÅbner link i ny fane

Øg dit salg

Et salg eksploderer sjældent fra den ene dag til den anden, men med en grundig forberedelse og målrettet tilgang har du taget de første afgørende skridt.

Indhold er hentet