Få adgang til dine ansøgninger og tilskud, og tilpas din profil, så du får besked om indhold, der er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
Få overblik over reglerne i markedsføringsloven
Din markedsføring skal leve op til reglerne i markedsføringsloven. Det gælder både, når du markedsfører over for private kunder B2C og andre virksomheder B2B. Få overblik over de vigtigste regler.
Markedsføringsloven gælder, når din virksomhed annoncerer, reklamerer, brander og rådgiver om virksomhedens produkter. Det gælder, uanset om du reklamerer online på hjemmesider, streamingkanaler, sociale medier, i tv, fysiske magasiner, på bannere og skilte eller i radioen.
Forskellige regler alt efter markedsføringskanal
Der gælder særlige regler, alt efter hvilken kanal du bruger til at markedsføre din virksomhed. Fx skal du have et forudgående samtykke, før du må henvende dig til en kunde på de sociale medier, mens du som udgangspunkt uopfordret må sende brevpost til alle.
Rigtig mange virksomheder bruger konkurrencer til markedsføring på sociale medier. Afholder du en konkurrence som led i din markedsføring, skal det fremgå, at konkurrencen ikke er sponsoreret af det pågældende sociale medie. Betingelserne for konkurrencen skal også fremgå tydeligt.
Direkte markedsføring via nyhedsbrev, e-mail eller telefon er kun tilladt, når kunden forinden har givet sit samtykke til det, medmindre du sælger bl.a. bøger, aviser, ugeblade, forsikringer, vejhjælp, eller hvis din virksomhed er en velgørende organisation. For alle andre virksomheder skal samtykket være indhentet på en måde, så det lever op til markedsføringslovens regler for indhentet samtykke.
Det betyder, at direkte markedsføring via:
nyhedsbrev forudsætter, at kunden selv aktivt har tilmeldt sig mailinglisten. Du skal altid gøre det tydeligt for kunderne, hvordan de kan framelde sig igen.
telefon forudsætter, at kunden aktivt har givet sit samtykke, inden du tager kontakt. Tjek Robinsonlisten, inden du kontakter en kunde telefonisk. Hvis kunden har frabedt sig henvendelser, må du ikke kontakte vedkommende.
Du må som udgangspunkt sende brevpost til alle. Dog må du ikke sende til personer, der har sagt nej til henvendelser. Husk derfor at tjekke Robinsonlisten og respektere ’nej tak til reklamer’-ordningen. Husk også, at du ikke må følge op med en telefonisk eller personlig henvendelse, uden at dine kunder har givet deres samtykke.
Hvis du vil henvende dig til en kunde via fx mail, sms eller en besked på sociale medier for at sælge eller markedsføre dine varer, skal du have modtagerens samtykke forud for henvendelsen.
Når du skal indhente samtykke, skal du overholde følgende krav:
Det skal være klart og tydeligt for kunden, at han/hun siger ja tak til at modtage henvendelser, der har til formål at sælge varer eller brande en virksomhed. Formålet må derfor ikke være skjult, sløret og uklart eller gemt i konkurrencer, handelsvilkår, betingelser eller lignende.
Kunden skal aktivt sige ja. Det er ikke nok at henvise til virksomhedens generelle vilkår, hvor kunderne kan læse, hvad de siger ja til. Det skal fremgå tydeligt, hvor kunden giver sine oplysninger, og han/hun skal aktivt krydse et ’ja tak’ af. Et afkrydsningsfelt må altså ikke være afkrydset på forhånd.
Kunden skal kende navnet på din virksomhed. Hvis du indhenter et samtykke til, at flere virksomheder må kontakte kunden, skal det oplyses klart, hvem disse virksomheder er.
Før kunden giver sin accept, skal du tydeligt oplyse, hvordan kunden bliver kontaktet. Dvs. om du fx ringer, sender en mail eller sms. Det betyder også, at hvis du indhenter et samtykke til at måtte ringe til kunden, må du ikke også sende en mail.
Du skal oplyse kunden om, hvilke produkter eller produktkategorier din virksomhed vil markedsføre.
Du skal oplyse kunden om, at samtykket kan trækkes tilbage.
Til gengæld for et samtykke må du gerne belønne din kunde med deltagelse i en konkurrence. At personen kan vinde en præmie skal dog være lige så tydeligt, som at vedkommende giver sit samtykke.
Din markedsføring skal være i overensstemmelse med bl.a. god markedsføringsskik. Det betyder, at markedsføringen ikke må indeholde urigtige oplysninger eller være vildledende. Herudover indeholder markedsføringsloven en række specialbestemmelser med et særligt sigte eller fokus, fx at beskytte børn og unge.
Når du markedsfører og sælger varer og tjenesteydelser online til forbrugere og erhvervsdrivende, skal du som virksomhed sørge for at overholde reglerne for god markedsføringskik og erhvervsskik. Det betyder, at du i forbindelse med din markedsføring skal vise hensyn til forbrugere, erhvervsdrivende, almene samfundsinteresser og andre interessenter samt udvise god skik i din handelspraksis, hvor den påvirker forbrugernes økonomiske interesser.
For at handle i overensstemmelse med god markedsføringsskik og god erhvervsskik må du fx ikke:
vildlede om dit produkts kategori, egenskaber, pris mv.
udelade væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde
skjule din kommercielle hensigt med reklamen, da der ellers kan være tale om skjult reklame
Når du markedsfører dine produkter eller ydelser, skal det tydeligt fremgå, at der er tale om reklame, uanset om reklamen bliver vist i fx aviser, tv eller på sociale medier, og uanset hvem reklamen henvender sig til. Det skal være ekstra tydeligt, hvis din reklame er rettet mod børn og unge.
Brug af influencere
Influencere, der reklamerer for din virksomheds produkter eller ydelser, fx ved at vise produktet frem på Instagram, Facebook eller YouTube, skal tydeligt markere, at der er tale om reklame. Det skal også være tydeligt, at det er din virksomhed, der reklameres for, fx i omtalen eller konteksten. Når du bruger influencere i markedsføringen, skal du være opmærksom på, at du også har et ansvar for, at influenceren overholder reglerne om skjult reklame.
Reklamer i fx aviser og blade
Reklamer i skrevne medier fx aviser og blade, skal være tydeligt adskilt fra redaktionelt stof fx artikler, så læseren ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en artikel. Hvis du reklamerer for et produkt i skrevne medier, skal du være opmærksom på, at du har et ansvar for, at reklamen lever op til reglerne for skjult reklame.
Når du markedsfører til børn og unge under 18 år, skal du følge særligt skærpede krav. Reglerne skal beskytte børn og unge mod, at virksomheder udnytter deres godtroenhed og manglende erfaring som forbrugere. Det kan fx være sværere for dem at gennemskue, at der er kommercielle interesser bag et budskab. Derfor skal personer under 18 år oplyses særligt tydeligt om, at fx et spil, en film eller en konkurrence er del af en markedsføring for et specifikt produkt eller en virksomhed.
Når du oplyser om prisen på din virksomheds produkter og ydelser, skal du overholde reglerne for markedsføring af pris. Du skal særligt være opmærksom på følgende:
Priser med moms
Når din virksomhed markedsfører priser over for private forbrugere, skal du oplyse prisen inklusive moms. Det gælder både i reklamer, på prisskilte, og når du taler med kunden.
Hvis du kun markedsfører priser over for virksomheder, kan du lovligt oplyse dem uden moms.
Hvis du markedsfører dine produkter og tjenesteydelser over for både private kunder og virksomheder, kan du vælge at oplyse prisen uden moms, så længe prisen med moms også oplyses samme sted og med samme tydelighed.
Diskrimination i priser
Du må ikke gøre forskel på kunder på baggrund af deres bopæl, nationalitet eller hjemsted, når du sælger serviceydelser såsom rengøring, levering af varer, udlejning mm. Det betyder, at alle kunder skal have lige adgang til dine ydelser, og at de skal kunne købe dem til de samme priser.
Sammenligning med andres priser
Hvis du sammenligner dine priser med andre virksomheders priser, skal du kunne dokumentere en reel prisforskel. De varer, du sammenligner, skal være af samme kvalitet og type, og de andre virksomheders priser skal være indhentet for nylig. Derudover er der krav til, hvilken type virksomheder du kan sammenligne dine priser med, fx at det skal være en type virksomhed, du normalt vil sammenligne dig med.
Sammenligning med tidligere priser
Hvis du markedsfører dine produkter og ydelser med før/nu-priser, skal du kunne dokumentere, at før-prisen har været gældende i mindst seks uger forud for tilbuddet.
Det er dig som virksomhed, der er ansvarlig for at overholde reglerne i markedsføringsloven, bl.a. at overholde forbuddet mod skjult reklame. Hvis du overtræder et forbud, kan du straffes med bøde. Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, at reglerne i markedsføringsloven bliver overholdt.
Dine samarbejdspartnere, fx influencere, medier, reklamebureauer og rådgivere, kan også blive stillet til ansvar som konsekvens af dine handlinger.
Få en vurdering af din markedsføring, inden du går i gang
Hvis du planlægger en markedsføringsindsats, kan du få en vurdering af, om den er lovlig, og en udtalelse fra Forbrugerombudsmanden. Det kan fx dreje sig om en kampagne eller indholdet i en annonce.
Et salg eksploderer sjældent fra den ene dag til den anden, men med en grundig forberedelse og målrettet tilgang har du taget de første afgørende skridt.