Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Sådan laver du en marketingstrategi

En marketingstrategi hjælper dig til at holde styr på, hvilke markedsføringstiltag du skal bruge for at markedsføre din virksomhed bedst. Brug strategien som en plan for dine aktiviteter, så din markedsføring ikke bliver overladt til tilfældighederne.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Etablér en basismarkedsføring

Er din virksomhed nyetableret, eller er du først nu ved at overveje at markedsføre din virksomhed, kan det være en god idé at lave en basismarkedsføring, som indeholder et minimum af markedsføringstiltag.

En basismarkedsføring kan fx bestå af:

  • en velfungerende hjemmeside
  • løbende søgemaskineoptimering på de vigtigste søgeord
  • digital annoncering på søgemaskiner eller sociale medier
  • evt. annoncering i relevante lokale udgivelser, hvis din målgruppe er lokal
  • et nyhedsbrev, hvis du løbende har mulighed for at sende relevante nyheder eller historier til dine potentielle kunder.

Når du har fået fastlagt specifikke mål for din markedsføring, kan du efter behov supplere din basismarkedsføring med flere tiltag.

Markedsføring i din virksomhed

Markedsføringen er helt grundlæggende for, at du kan drive din virksomhed. Det er den, der skal sørge for, at dine potentielle kunder får kendskab til dit produkt, bliver interesserede i det, og til slut beslutter sig for at købe det.

For de fleste virksomheder vil der dog gå et stykke tid, fra en potentiel kunde først hører om et produkt, til han eller hun beslutter sig for at købe det. For at din markedsføring virker bedst, er det derfor vigtigt, at du når ud til dine kunder i alle faser af den proces. 

Indhold er hentet

Vil du have hjælp til strategien for netop din marketing?

Få en snak med vores erfarne forretningsudviklere. De kender markedet, har personlige erfaringer og faglige kompetencer – og de står klar til at hjælpe dig. Helt gratis!

Indhold er hentet

Kunderejsen – faserne i kundens købsbeslutning

Når du planlægger din markedsføring, kan du med fordel se på de forskellige faser, som en mulig kunde gennemgår, indtil salget er i hus. 

Der findes flere forskellige måder at opdele og beskrive faserne på. En af de klassiske måder er AIDA-modellen, der viser fire faser i kunderejsen. Du kan bruge AIDA-modellen til at planlægge dine forskellige markedsføringsindsatser, så de rammer kunderne i den situation, de er i.

Modellen sikrer også, at din markedsføring dækker hele kunderejsen, fra du får gjort potentielle kunder opmærksom på dit produkt, til de har købt produktet første gang.

AIDA-modellens fire faser

Indhold er hentet

Eksisterende kunder

Hvis du gerne vil markedsføre dig igen – og sælge mere – til allerede eksisterende kunder, kan du også tage udgangspunkt i AIDA-modellen.

Kunderne burde allerede kende din virksomhed og dit produkt – de har jo været i kontakt med dig før og dermed været igennem Awareness-fasen. Men deres hukommelse er måske ikke helt skarp, og de har sikkert haft mange ting at tænke på, siden I sidst var i kontakt. Det kan derfor være en god idé at gå ud fra, at du lige skal minde dem om, at du og dit produkt findes, fx ved at genbruge tidligere kampagnemateriale.

Hvis du vil forsøge at markedsføre andre produkter eller ydelser end dem, kunden allerede har købt, skal du også regne med at skulle etablere Awareness for det nye produkt, da kunderejsen så starter forfra. 

Opsæt målsætninger

Når du har styr på din kunderejse, kan du fastsætte de konkrete målsætninger for din markedsføringsindsats. Målsætningerne bliver til din marketingstrategi og skal derfor understøtte de behov, der er i netop din virksomhed.

Målsætningerne kan fx være at:

  • udbrede kendskabet til din virksomhed eller dit produkt
  • fastholde eksisterende kunder
  • ændre potentielle kunders opfattelse af dit produkt eller din virksomhed
  • stimulere salg med konkrete produkter eller tilbud. 

Når du har målsætningerne på plads, kan du samle dem til en marketingstrategi, hvor du prioriterer målsætningerne i forhold til hinanden og lægger rammerne for, hvordan du vil nå dem.

Beskriv din marketingstrategi

Du kan gøre din marketingstrategi mere eller mindre omfattende, men sørg for at få dækket følgende områder:

  • Målsætninger
  • Forventninger til resultater
  • Målgrupper  
  • Markedsføringsaktiviteter
  • Rammebudgetter
  • Opfølgning og evaluering.

Strategien gør dig klar til at lave en detaljeret marketingplan, der angiver præcist, hvordan du vil gribe markedsføringen an. Hvis du har mere end én målsætning for din markedsføring, kræver det ofte en marketingplan for hver målsætning.

Læs mere om marketingplanÅbner link i ny fane

Indhold er hentet

Husk din forretningsidé og forretningsmodel

Husk, at du skal have styr på din forretningsidé og -model, inden du går i gang med markedsføring. Det er dem, der skal styre udviklingen og evalueringen af din markedsføringsindsats.

Find vejledning om forretningsidéÅbner link i ny fane

Find vejledning om forretningsmodelÅbner link i ny fane

Øg dit salg

Et salg eksploderer sjældent fra den ene dag til den anden, men med en grundig forberedelse og målrettet tilgang har du taget de første afgørende skridt.