Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Sådan sælger du til det offentlige

Når du vil sælge til stat, regioner eller kommuner, foregår det som oftest gennem et udbud. Få overblik over, hvor du kan finde disse udbud, og hvad du ellers har af muligheder for salg til det offentlige.

Indhold er hentet

Når det offentlige køber ind, sker det som oftest gennem en udbudsproces. Det vil sige, at en offentlig institution lægger en opgave i udbud, som du og andre virksomheder kan byde ind på. En del offentlige indkøb sker som tilbudsindhentning, men de fleste offentliggøres på en udbudsportal. 

Se her, hvad der findes af portaler, og hvad du i øvrigt har af veje ind til handel med det offentlige:

Udbud.dk

Indhold er hentet

Udbud.dk er en portal, som samler både nationale udbud, EU-udbud, og hvad myndighederne har af forventede indkøb, dvs. deres indkøbsplaner. 

Der ligger rigtigt mange udbud på portalen, men hvis du søger og filtrerer i udbud og indkøb fra danske myndigheder, kan du finde de opgaver, der er særligt relevante for dig. Du kan også oprette udbudsagenter og få besked, når der er nye søgeresultater, ligesom du kan oprette og annoncere forventede indkøb samt indkøb under tærskelværdien på 100.000 kroner. 

Læs mere på udbud.dk.Åbner link i ny fane

SKI

Indhold er hentet

Du kan også handle med det offentlige gennem SKI-ordninger, som er en fælles indkøbsordning for stat, kommune og regioner. Hvis du er på en SKI-kontrakt, betyder det, at du kan blive leverandør til en række offentlige institutioner uden at skulle gennemgå den normale udbudsproces. 

Både små og store virksomheder kan komme på en SKI-kontrakt. Det kræver, at din virksomhed er godkendt som leverandør i en eller flere af de specifikke rammeaftaler og for at blive det, skal du ansøge og opfylde de krav, som SKI stiller.

Læs mere om SKI, dets udbudsprocesser, og hvordan du bliver SKI-leverandørÅbner link i ny fane

TED

Indhold er hentet

Er du fortrinsvis interesseret i EU-udbud, kan det være en god idé at tjekke sitet TED (Tenders Electronic Daily), som er den officielle EU-portal for udbud.

TED giver gratis adgang til forretningsmuligheder i EU, i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og uden for Europa. Du kan søge og sortere bekendtgørelser om udbud efter land, region, erhvervssektor m.m. Oplysningerne om hvert enkelt udbudsdokument offentliggøres på de 24 officielle EU-sprog.

Du har også mulighed for at registrere dig i TED og oprette en personlig søgeprofil. Ved at registrere dig kan du blandt andet få besked om relevante udbud på e-mail ud fra din søgeprofil.

Læs mere om TEDÅbner link i ny fane

Tilbudsindhentning

Indhold er hentet

Det er ikke alle offentlige indkøb, som offentliggøres på en udbudsportal. Nogle sker som tilbudsindhentning, hvor udbyder tager direkte kontakt til virksomheder, de måske har samarbejdet med tidligere eller kender til, fordi virksomheden har gjort sig bemærket gennem sine produkter/services, markedsføring eller netværk.

Uanset om udbuddet offentliggøres på en portal eller foregår som en tilbudsindhentning, er der regler og krav, der skal overholdes for at sikre, at der købes klogt og ansvarligt ind. Blandt andet skal udbyder overholde principper om  ligebehandling og proportionalitet.

Direkte salg

Indhold er hentet

I nogle tilfælde kan du også handle med offentlige institutioner ved et direkte salg. Her vil der ofte være tale om mindre opgaver under tærskelværdien på 100.000 kroner.

Et direkte salg foregår typisk gennem dialog. Det er derfor en god idé at arbejde med en målrettet salgspitch og markedsføring, så den offentlige institution forstår værdien af dit produkt eller løsning i relation til dets behov og situation. 

Vær opmærksom på, at også ved direkte salg skal udbyder indhente et tilbud bare blot fra én tilbudsgiver, ligesom udbyder skal overholde principperne om ligebehandling og proportionalitet.

Indhold er hentet

Krav til din virksomhed 

Et udbud har ofte specifikke krav, som din virksomhed skal opfylde for at kunne deltage i udbuddet. Det kan for eksempel være dokumentation af tidligere erfaringer.

Udover specifikke krav skal du til visse udbud kunne dokumentere, at din virksomhed har betalt dets skatter og afgifter, ikke har gæld til det offentlige, at din virksomhed ikke er under konkurs plus andre oplysninger og erklæringer.

I stedet for at henvende dig til flere myndigheder for at få samlet alle oplysningerne, koordinerer Erhvervsstyrelsen indsamlingen via en serviceattest. Serviceattesten indeholder relevante oplysninger fra ATP, skatteforvaltningen, skifteretten og politiet (kriminalregistret). 

Du bestiller en serviceattest på VirkÅbner link i ny fane

Øg dit salg

Et salg eksploderer sjældent fra den ene dag til den anden, men med en grundig forberedelse og målrettet tilgang har du taget de første afgørende skridt.