Indhold er hentet
Start din egen webshop
Når du starter din webshop, skal du vælge, hvilken webshopløsning din netbutik skal bruge, hvor du skal hoste dit domæne samt have en aftale om betalingsgateway og en indløsningsaftale. Læs her, hvordan du kommer i gang, og få hjælp til at afdække dine behov.
Indhold er hentet
Overvej, hvilken webshopløsning du skal vælge
Når du har besluttet dig for at starte en webshop, er det tid til at overveje, hvilken teknisk løsning du vil bruge til at opbygge webshoppen med. Der findes mange forskellige tekniske webshopløsninger – alt fra løsninger, som ikke kræver stor teknisk indsigt, men som er relativt låst i deres opbygning (hosted, closed source-systemer), til løsninger, der kræver store tekniske færdigheder, men som til gengæld er meget fleksible (open source-systemer). Det er derfor vigtigt, at du vælger et system, som passer til netop dine behov og kompetencer.
Hvis du har planer om at sælge standardvarer, og er dine IT-færdigheder begrænsede og dit budget relativt lille, kan det være en god idé at starte med en webshopløsning – eller e-handelsplatform, som det også kaldes. Her kan du arbejde med allerede udviklede designskabeloner, og løsningen er relativt nem at integrere med andre løsninger, fx i form af apps.
Nogle løsninger kræver, at man tegner et abonnement. Her kan det være en god idé at udnytte den gratis prøveperiode, som mange udbydere tilbyder. På den måde kan du teste platformen i forhold til dine behov, inden du bestemmer dig. Du kan også finde videoer og fora på nettet med brugeres erfaringer og beskrivelser af de forskellige løsninger.
Få styr på de tekniske dele
Når du skal starte en webshop, har du brug for tekniske løsninger til at fremvise dine varer og til at modtage ordrer og betaling. Brug denne liste til at afgøre, hvilke løsninger du skal vælge:
Indhold er hentet
Vil du blive skarp på dit salg fra start?
Få en snak med vores erfarne forretningsudviklere. De kender markedet, har personlige erfaringer og faglige kompetencer – og de står klar til at hjælpe dig. Helt gratis!
Indhold er hentet
Den gode kundeoplevelse
Når du skal opbygge din webshop, skal du – udover de tekniske dele – også huske at tage højde for brugeroplevelsen. Det betyder, at webshoppen skal være overskueligt opbygget, og at designet skal være brugervenligt og genkendeligt, så kunderne instinktivt kan regne ud, hvordan de finder rundt på siden. Test derfor løbende din webshop på venner og familie for at se, hvad de synes om webshoppen. Brug også statistikværktøjer til at se, hvilke sider dine kunder oftest besøger, hvor hurtigt de forlader din webshop osv.
Læs mere om, hvad du kan bruge statistikværktøjer til
Produktbeskrivelser og billeder
Gode produktbeskrivelser og billeder er vigtige for at skabe indsigt i dit produkt og/eller din virksomhed, men også for at fastholde de besøgende i din webshop. Sørg derfor for, at dine tekster og billeder giver en tydelig forklaring på, hvad kunden får, hvis de køber produktet, og specificér fx højde, bredde, vægt, materiale, farve, størrelse osv. En anden grund til at produktbeskrivelserne skal være tydelige er, at søgemaskinerne derved har lettere ved at finde din webshop. Husk også, at du skal have rettigheder til de billeder, du bruger.
Læs mere om at søgeoptimere dine tekster (SEO)
Kundeservice
Din webshop er en ubemandet butik, derfor er det vigtigt, at du klæder dine kunder bedst muligt på til at handle hos dig. Det kan du gøre ved at yde en god kundeservice og ved at være gennemsigtig i forhold til, hvem der står bag webshoppen, og hvad andre kunder mener om din butik. Du kan også lave en FAQ eller en chatbot, hvor kunderne kan finde gode råd og vejledning om købsprocessen og dine produkter.
For at sikre den gode kundeoplevelse er det også en god idé at tænke IT-sikkerhed ind, når du starter din webshop. På den måde sikrer du både dig selv og dine kunder i tilfælde af fx et hackerangreb.