Få adgang til dine ansøgninger og tilskud, og tilpas din profil, så du får besked om indhold, der er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
Udvidelse til markeder i andre lande
Overvejer din virksomhed at eksportere til udlandet? Forberedelse og grundighed betaler sig, når du vælger at udvide din virksomhed til markeder i andre lande.
En vellykket landing på et nyt marked beror på en række faktorer, herunder:
adgang til sektor- og brancheviden inden for din virksomheds område
kendskab til landets forretningsmiljø
kontakter til mulige samarbejdspartnere, kunder og myndigheder.
Forberedelse og undersøgelse er vigtige forudsætninger
Det kan være vanskeligt at indtage et udenlandsk marked uden partnere eller rådgivning fra professionelle aktører. Derfor er det en god idé indledningsvis at undersøge, hvem der kan hjælpe dig. For eksempel med at afklare, om din virksomhed er tilstrækkelig eksportparat samt at klargøre og eksekvere på jeres markedsudvidelse.
Når din virksomhed er til stede på andre markeder, kan der opstå forskellige forhindringer. Sørg derfor for, at samarbejde med andre, som har indgående viden om love, regler og lokal praksis – og som kan hjælpe din virksomhed med at løse udfordringer af forskellig karakter, for eksempel skatteregler, toldbarrierer eller kontakt til myndigheder.
Kend dit nye marked
Når din virksomhed ønsker at udvikle forretningen i udlandet, får andre faktorer også betydning. Eksempelvis er kulturen på markedet eller opbygning af relationer til mulige kunder og samarbejdspartnere vigtige, men ofte oversete elementer i en eksportsucces. De digitale værktøjer gør det på mange måder lettere at drive forretning på tværs af lande og tidszoner, men gode relationer på nye markeder kan ikke uden videre opdyrkes og plejes over e-mail.
Hvis din virksomhed ønsker at eksportere til udlandet, bliver næste beslutning at afklare, hvor der skal eksporteres til. De nærmeste naboer? USA? Eller et marked længere væk?
Der er mange penge at spare for din kunde, når din virksomhed benytter EU’s 74 handelsaftaler. Derved øges din konkurrenceevne. Læs mere om fordelene ved handelsaftaler, og hvilke lande der er aftaler med.
Et salg eksploderer sjældent fra den ene dag til den anden, men med en grundig forberedelse og målrettet tilgang har du taget de første afgørende skridt.
Vær opmærksom på kulturforskelle, når du handler med udlandet
For at få succes med dit produkt i udlandet er det vigtigt, at du er opmærksom på kulturforskelle. Undersøg derfor dit kundesegment grundigt, og overvej at tilpasse dit produkt, inden du kaster dig ud på et nyt marked.
Læs mere om, hvilke kulturforskelle du skal være opmærksom på, når du handler med udlandet
Salg af varer i EU
For de fleste produkter gælder, at når du først har solgt dem lovligt i én medlemsstat, så kan du som udgangspunkt sælge dem frit inden for hele EU. Dette kaldes varernes frie bevægelighed. Nogle EU-lande har dog nationale særregler. Se, hvad du skal undersøge, og hvor du kan få hjælp til at få gang i dit EU-salg.
Salg af varer i EU
Salg af service og tjenesteydelser til kunder i EU
Sælger din virksomhed service og tjenesteydelser? Og overvejer du at udvide dit marked til andre lande i EU? Se, hvordan du kommer i gang.
Læs mere om tjenesteydelser i EU
Sådan får du det bedste samarbejde med din udenlandske samarbejdspartner
Når du skal sælge til udlandet, er det afgørende at have den rette samarbejdspartner. Få gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du vælger samarbejdspartnere, og hvordan du får det bedste ud af samarbejdet.
Læs, hvordan du får det bedste samarbejde med din udenlandske samarbejdspartner