Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Udvidelse til markeder i andre lande

Overvejer din virksomhed at eksportere til udlandet? Forberedelse og grundighed betaler sig, når du vælger at udvide din virksomhed til markeder i andre lande.

Indhold er hentet

En vellykket landing på et nyt marked beror på en række faktorer, herunder:

  • adgang til sektor- og brancheviden inden for din virksomheds område
  • kendskab til landets forretningsmiljø
  • kontakter til mulige samarbejdspartnere, kunder og myndigheder.

Forberedelse og undersøgelse er vigtige forudsætninger

Det kan være vanskeligt at indtage et udenlandsk marked uden partnere eller rådgivning fra professionelle aktører. Derfor er det en god idé indledningsvis at undersøge, hvem der kan hjælpe dig. For eksempel med at afklare, om din virksomhed er tilstrækkelig eksportparat samt at klargøre og eksekvere på jeres markedsudvidelse.

Når din virksomhed er til stede på andre markeder, kan der opstå forskellige forhindringer. Sørg derfor for, at samarbejde med andre, som har indgående viden om love, regler og lokal praksis – og som kan hjælpe din virksomhed med at løse udfordringer af forskellig karakter, for eksempel skatteregler, toldbarrierer eller kontakt til myndigheder.

Kend dit nye marked

Når din virksomhed ønsker at udvikle forretningen i udlandet, får andre faktorer også betydning. Eksempelvis er kulturen på markedet eller opbygning af relationer til mulige kunder og samarbejdspartnere vigtige, men ofte oversete elementer i en eksportsucces. De digitale værktøjer gør det på mange måder lettere at drive forretning på tværs af lande og tidszoner, men gode relationer på nye markeder kan ikke uden videre opdyrkes og plejes over e-mail. 

Vær opmærksom på kulturforskelle, når du handler med udlandet

Hvilke lande eksporteres der mest til?

Hvis din virksomhed ønsker at eksportere til udlandet, bliver næste beslutning at afklare, hvor der skal eksporteres til. De nærmeste naboer? USA? Eller et marked længere væk?

Få et hurtigt overblik over de største eksportmarkeder for danske virksomhederÅbner link i ny fane

Få gavn af EU’s frihandelsaftaler

Der er mange penge at spare for din kunde, når din virksomhed benytter EU’s 74 handelsaftaler. Derved øges din konkurrenceevne. Læs mere om fordelene ved handelsaftaler, og hvilke lande der er aftaler med.

Læs mere om fordelene ved frihandelsaftaler, og hvilke lande der er aftaler medÅbner link i ny fane

Øg dit salg

Et salg eksploderer sjældent fra den ene dag til den anden, men med en grundig forberedelse og målrettet tilgang har du taget de første afgørende skridt.

Indhold er hentet