Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Markedsanalyse - kend dine kunder og konkurrenter

Er der et marked for dit produkt? Få idéer til analyse af dit marked og din branche. Markedsanalysen hjælper dig til at undgå fejl, som koster din virksomhed penge.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Mere om markedsføring og kunder

Kender du dit marked?

Skal du have succes med din virksomhed eller din idé, så er det helt afgørende, at du får undersøgt, om der overhovedet er et marked for dit produkt – og om kunderne vil købe det. Det er her, at markedsanalysen kommer ind i billedet.

Din markedsanalyse giver dig de informationer, du har brug for, inden du kaster store mængder tid og ressourcer efter at slå igennem med dit produkt eller din idé.

I bedste fald kan det vise sig, at din markedsanalyse sparer dig for nogle alvorlige fodfejl, som koster dyrt i både budget og renommé.

Med en markedsanalyse får du indkredset: 

•    Kunder og produktbehov
•    Selve markedet
•    Konkurrenterne på markedet.

Indhold er hentet

Metoder til markedsanalyse

Selvom ordet ’markedsanalyse’ lyder en smule tungt, behøver det hverken være svært eller dyrt at lave en analyse, der giver dig de informationer, du har brug for.

Desk research

Som navnet siger, laver du analysearbejdet hjemme ved computeren. Gør brug af for eksempel tilgængelige statistikker, virksomhedsdatabaser, artikler samt besøg på konkurrenters og forhandleres hjemmesider.

Field research

Ønsker du detaljerede informationer om dine kunders købsadfærd og præferencer eller om dine konkurrenter, kan det være nødvendigt rent fysisk at besøge det pågældende marked, interviewe kunder, tale med forhandlere, leverandører og hvis muligt også konkurrenter. Det kan også foregå over telefonen eller ved personligt arrangerede møder, ligesom det er en god idé at opsøge relevante messer, konferencer, årsmøder osv.

Derfor skal du lave en markedsanalyse

En markedsanalyse giver dig værdifuld viden om dit marked og dine kunder. Når du har fået lavet en markedsanalyse, er du klogere på tre hovedområder:

Indhold er hentet

Når du har brug for hjælp til din markedsanalyse

Det tager tid at lave en god markedsanalyse, og måske vurderer du, at du ikke har tiden. Det er der råd for. På mange uddannelsesinstitutioner sidder der dygtige studerende, der søger projekter og praktikpladser, hvor de kan prøve kræfter med deres marketingviden. At lave en markedsanalyse for en virksomhed giver den studerende mulighed for at få bragt sin teoretiske viden i spil, samtidig med at det hjælper dig videre med din markedsanalyse.

Overvejer du at købe dig til en markedsanalyse, er der mange forskellige analysebureauer at tage fat i. Her bør du have for øje, at analysen typisk bliver lavet med afsæt i din branche eller produktgruppe og ikke specifikt for dit produkt. Men det udelukker ikke, at du kan hente brugbare informationer.

Skal du have lavet en professionel markedsanalyse, der specifikt omhandler dit produkt, er det en god idé at bede om et tilbud. Prisen afhænger af, hvor omfattende et kildemateriale det eksterne analysebureau skal undersøge. 

Ønsker du samtidig hjælp til at få afdækket et udenlandsk marked, er Udenrigsministeriets Trade Council et besøg værd.

Læs om udvidelse til markeder i andre lande

Indhold er hentet

Vil du have hjælp til analyse af netop dit marked?

Få en snak med vores erfarne forretningsudviklere. De kender markedet, har personlige erfaringer og faglige kompetencer – og de står klar til at hjælpe dig. Helt gratis!