Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Sælg på online markedspladser

Online markedspladser er digitale platforme til køb og salg af varer og services. Brug en online markedsplads som indgang til nye markeder, eller som supplement eller alternativ til din egen webshop. Læs her, hvad du skal være opmærksom på, og hvilke fordele og ulemper der er ved online markedspladser.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Hvad er en online markedsplads?

En online markedsplads er en digital platform, hvor forbrugere og virksomheder mødes online for at købe og sælge varer og services. Markedspladserne kan være hjemmesider med enkeltprodukter, som fx vin, tøj eller planter, eller større platforme, hvor brugerne kan købe/sælge produkter inden for mange forskellige produktkategorier.

Salg til både forbrugere og virksomheder via online markedspladser er de senere år steget hastigt i Danmark og udlandet. På mange udenlandske markeder har markedspladsernes fremgang ændret forbrugernes online adfærd, idet mange søger efter ønskede produkter direkte på markedspladserne, før de søger via online søgemaskiner. Det kan betyde, at kunderne ikke opdager de produkter, der ikke er tilgængelige på online markedspladser. 

Webshop eller online markedsplads?

Online markedspladser kan være en måde, hvorpå du for en relativt begrænset investering kan teste, hvor stor efterspørgslen er på din virksomheds produkter, da markedspladsernes tekniske setup gør, at du i første omgang måske ikke har behov for at lave din egen webshop.

Hvis du vurderer, at efterspørgslen er tilstrækkelig, kan du overveje at supplere med en webshop. Dette kan være en god idé på sigt, så din virksomhed bliver mindre sårbar, hvis en online markedsplads forringer dine vilkår eller beslutter sig for at begrænse, suspendere eller opsige din mulighed for at sælge via markedspladsen. 

Opstil en business case

Det kan være en god idé at opstille en business case, hvor du sammenholder dine forventede omkostninger med dine forventede gevinster og beregner et skøn for, om salg via online markedspladser kunne være en gevinst for dig. Du kan fx tage udgangspunkt i punkterne under afsnittet ’Kom godt fra start’ nederst i denne artikel for at få en fornemmelse af, hvilke elementer du kan forvente at skulle bruge ressourcer på, når du skal etablere dig på en online markedsplads.

Overvej dernæst at stille din business case over for en tilsvarende case for salg via egen webshop, selvom dette kan være en svær øvelse. I sidste ende kan det måske give dig et fingerpeg om, hvilken vej du skal gå.

Læs mere om webshop

Indhold er hentet

Markedsføring og kundeservice

Hvis du for alvor skal lykkes med salg af dine produkter via online markedspladser, skal du være opmærksom på, at der – ligesom ved salg af produkter via egen webshop – ofte skal afsættes dedikeret arbejdskraft og markedsføringsmidler til at drive og styrke salget. Det er i den forbindelse også vigtigt, at din kundeservice er i top, da din succes på en online markedsplads i høj grad afhænger af din kundetilfredshed og kundernes anmeldelser af dine produkter.

Fordele og ulemper ved at sælge via online markedspladser

Der er både fordele og ulemper ved online markedspladser. Nedenfor finder du en oversigt over væsentlige fordele og ulemper, som du bør overveje.

Indhold er hentet

Kom godt fra start

Hvis du beslutter dig for at etablere dig på en online markedsplads, er der en række ting, du skal overveje inden.

Med nedenstående liste får du et overblik over nogle af de ting, du skal være opmærksom på.

Online salg

Styrk din markedsføring og dit salg gennem online aktiviteter, der retter sig mod danske eller udenlandske kunder.