Procesoptimering omfatter 4 overordnede trin
- Kortlæg dine processer
- Analysér processer og trin
- Identificér svage eller ineffektive processer
- Optimér processerne gennem for eksempel restrukturering, automatisering eller ny teknologi
1. Kortlæg dine processer
Du skal etablere et overblik over virksomhedens proces-flow og analysere hvilke optimeringsinitiativer, der vil have mest effekt.
Hvis ikke du har overblik over dine processer, bliver det svært at identificere potentielle forbedringsindsatser. Du kan fx lave et flowchart med pen og papir eller alternativt benytte et workflow software.
Flowcharts kaldes også for rutediagrammer. I rutediagrammet laver du en fremstilling af processerne, så du tydeligt kan se:
- i hvilken rækkefølge tingene sker
- hvilke beslutninger der skal træffes
- hvilke processer der skal udføres afhængigt af valget.
2. Analysér processer og trin
Du bør herefter analysere alle skridt i dit flowchart. Til det formål kan du for eksempel benytte et SIPOC-diagram. SIPOC står for: Suppliers, Inputs, Process, Outputs, and Customers.
Hvor flowchartet bruges til at kortlægge og forbedre steps i selve processen, så kan SIPOC også hjælpe dig med at synliggøre den værdi, der leveres til kunden.
Internt kan SIPOC hjælpe dig og dine medarbejdere med at forstå, hvordan jeres processer egentlig ser ud, hvilket de færreste tænker struktureret og detaljeret over i hverdagen.
SIPOC synliggør, hvordan jeres arbejde påvirker processer, kolleger og sidst, men ikke mindst, kunderne. Produktets kvalitet skal ses som en helhed, hvor de enkelte delprocesser er en del af en større sammenhæng. Du kan evt. finde mere hjælp til SIPOC på internettet.
3. Identificér svage eller ineffektive processer
Vurdér, om den enkelte proces er værdiskabende i forhold til dine målsætninger. Nogle gange viser det sig, at en proces eller et trin i processen ikke har værdi. Er der tale om en produktionsvirksomhed, bør du for eksempel minimere unødig transport af produktet, ventetid mellem stationer, overproduktion mv. En proces skal forbedres, hvis den ikke er effektiv nok. Måske er der langt flere trin i processen, end der reelt er behov for.