Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Arbejdspladsvurdering (APV)

APV står for arbejdspladsvurdering. Det er et lovkrav, at alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en arbejdspladsvurdering. Se hvordan I kommer i gang.

Skrevet af:

Indhold er hentet

APV handler om at kortlægge virksomhedens arbejdsmiljø og udpege de områder, hvor der er behov for en indsats. Næste skridt er at lave en handlingsplan for, hvordan I vil forbedre arbejdsmiljøet på disse områder.

Arbejdsgiver har ansvaret for, at der bliver lavet en APV

Som arbejdsgiver er det dit ansvar, at virksomheden udarbejder en APV, og at medarbejderne bliver inddraget.

 I bestemmer selv, hvordan I vil gribe APV-arbejdet an. Det vil sige, at I kan vælge den metode, som passer bedst til jeres virksomhed.

Det er dog et krav, at APV’en er skriftlig, og at den er tilgængelig for både ledelsen og medarbejderne.

Vigtige overordnede krav til arbejdspladsvurderingen

  • Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde igennem hele APV-processen – fra kortlægning af arbejdsmiljøet til opfølgning på handlingsplanen.
  • APV’en skal revideres, når der sker ændringer, som har betydning for arbejdsmiljøet – dog mindst hvert 3. år.
  • Er I flere end 10 ansatte, skal arbejdsmiljøorganisationen (AMO) deltage i hele APV-processen.
  • APV’en skal placeres et sted, hvor alle ansatte kan se og tilgå den aktuelle handlingsplan.

Læs mere om APV på Arbejdstilsynets hjemmesideÅbner link i ny fane

Optimér din forretning

Optimering af din forretning handler om at fortsat at stå stærkt i markedet, være konkurrencedygtig, økonomisk bevidst i forhold til tid og penge – og ikke mindst kunne se fremad med ro i maven.

Indhold er hentet