Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Få overblik over virksomhedens vigtigste interessenter

Alle virksomheder er omgivet af interessenter, der kan påvirke forretningen. Din virksomhed kan være afhængig af nogle af dem, og i andre tilfælde er de afhængige af din virksomhed. Kortlæg dine interessenter, så du er parat til at imødekomme nye udfordringer eller indfri potentialer.

Indhold er hentet

Hvem er virksomhedens interessenter?

Interessenter kommer i mange former, både primære og sekundære. De primære interessenter er typisk dem, virksomheden handler med - dvs. kunderne og leverandører af alt fra råvarer til services. Med andre ord: Det som kaldes virksomhedens værdikæde.
 
Nogle gange skal leverandørernes leverandører inddrages for at forstå ’up-stream’ værdien, ligesom der kan være behov for at se nærmere på kundernes kunder for at forstå ’down-stream’ værdien. 
Primære interessenter og også dem, som understøtter virksomhedens drift. Det vil sige medarbejdere, bank og kreditinstitutioner.

Sekundære interessenter er aktører, der mere indirekte påvirker virksomheden. Bl.a.  offentlige myndigheder, der regulerer virksomhedens vilkår, og brancheforeninger, der varetager virksomhedens interesser.

Kortlæg din virksomheds interessenter 

1

Indhold er hentet

Lav en brainstorm og skab et overblik over hvilke interessenter, der har betydning for de råvarer, færdigvarer, services og penge mv., der indgår som en central del af virksomhedens forretningsmodel. Illustrér det gerne grafisk.

2

Indhold er hentet

Opdel dine interessenter i kategorier, så du kan skelne mellem interessenter, der har stor betydning for din virksomhed (indflydelse), og dem som har mindre betydning for din virksomhed. Du kan også vurdere, hvor aktiv deres relation til virksomheden er. Nogle leverandører er passive, hvis du blot køber hyldevarer hos dem, mens andre er meget aktive, hvis de fx er producenter af dine produkter. 

3

Indhold er hentet

 Forstå interessenterne og deres aktuelle relation til din virksomhed ved at beskrive deres motivation – hvad ønsker de at opnå med deres relation til din virksomhed Vurdér også, hvordan den nuværende relation opleves fra begge sider. 

4

Indhold er hentet

Opstil målsætninger for, hvordan relationerne ser ud i en ønsket fremtid, og hvilken værdi du har for interessenterne, eller kan levere til dem.

5

Indhold er hentet

Analysér din virksomheds ressourcer, markedsforhold og konkurrencesituation. I nogle tilfælde vil analysen måske vise, at virksomheden er meget afhængig af nogle få interessenter.

6

Indhold er hentet

Udarbejd konkrete handleplaner med arbejdsopgaver, der kan implementeres i virksomhedens drift. For eksempel for at mindske afhængigheden ved at handle med flere leverandører i samme kategori eller sprede salget over flere kunder.

Indhold er hentet

Implementering og opfølgning

Sidst, men ikke mindst, skal der følges op på implementeringen af aktiviteterne - og evt. justeres i målsætninger, handleplaner og arbejdsopgaver, så målene nås. 
Når målsætninger er indfriet, måske i justeret form, er tiden inde til at opdatere analysen og sætte nye mål for virksomheden. Arbejdet med interessenter er ikke en isoleret opgave - det er en fortløbende proces, som hele tiden skal opdateres.

Optimér din forretning

Optimering af din forretning handler om at fortsat at stå stærkt i markedet, være konkurrencedygtig, økonomisk bevidst i forhold til tid og penge – og ikke mindst kunne se fremad med ro i maven.