Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Har din virksomhed styr på de nye regler for registrering af arbejdstid?

Som arbejdsgiver skal du have et system til registrering af arbejdstid for dine medarbejdere. Kravet gælder alle virksomheder med ansatte. Læs vejledningen, og bliv klogere på reglerne.

Skrevet i samarbejde med:

Indhold er hentet

Siden den 1. juli 2024 skal arbejdsgivere i Danmark have et system, som gør det muligt for medarbejderne at registrere deres daglige arbejdstid. Formålet med den nye bestemmelse er, at reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid bliver overholdt i alle virksomheder.

Herunder kan du læse mere om, hvordan du lever op til reglerne for arbejdstidsregistrering. Samtidig får du en kort gennemgang af de vigtigste regler for arbejdstid og hviletid samt de nye regler for rådighedstid.

Indhold er hentet

Krav til tidsregistreringssystemet

Som arbejdsgiver skal du have et system til registrering af arbejdstiden, som er objektivt, pålideligt og tilgængeligt.

Det er et krav til systemet, at:

  • den daglige arbejdstid bliver registreret for hver enkelt medarbejder
  • medarbejderne har mulighed for at tilgå deres egne tidsregistreringer
  • data gemmes i minimum 5 år.

Der er ikke krav om, at systemet skal være digitalt. Men for de fleste virksomheder vil det være mest oplagt med en digital løsning til tidsregistrering, hvor medarbejderne selv registrerer deres daglige arbejdstid.

Vær opmærksom på:

  • Der er ikke krav om at registrere tidspunktet for arbejdstiden, men kun den samlede, daglige arbejdstid for hver medarbejder.
  • Medarbejdere, som arbejder med en fast mødeplan eller en fast vagtplan, skal alene registrere fravigelser fra det fastlagte mønster. Arbejdstiden kan være fastlagt i en vagtplan eller dagligt fra for eksempel kl. 08.00-15.30.
  • Arbejdstilsynet har mulighed for at bede om adgang til at se de registrerede arbejdstider - som led i opgaven med at sikre overholdelse af reglerne om daglig og ugentlig hviletid.
  • Du skal sikre, at oplysningerne om hviletid indgår i arbejdsmiljøorganisationens samarbejde om sikkerhed og sundhed.

Læs mere om krav til virksomhedens arbejde om arbejdsmiljøÅbner link i ny fane

De vigtigste regler for dine medarbejderes arbejdstid

Det er dig som arbejdsgiver, som har pligt til at sikre, at reglerne for arbejdstid og hviletid bliver overholdt. Du kan derfor ikke aftale med dine medarbejdere, at det er i orden at fravige reglerne – selvom de skulle være indforstået med det. Herunder beskrives kort reglerne for dine medarbejderes arbejdstid.

Indhold er hentet

Selvtilrettelæggere

Selvtilrettelæggere er lønmodtagere, hvis arbejdstids længde som følge af særlige træk ved det udførte arbejde ikke måles eller fastsættes på forhånd, eller når lønmodtagerne selv kan fastsætte den, hvor der er tale om lønmodtagere, der kan træffe selvstændige beslutninger, eller som har ledelsesmæssige funktioner.

Det skal fremgå af ansættelseskontrakten, at reglerne om daglig hviletid, ugentligt fridøgn og maksimal ugentlig arbejdstid ikke finder anvendelse.
 
Selvtilrettelæggere er ikke omfattet af regler for maksimal arbejdstid og hviletid, og dermed er registrering af arbejdstiden heller ikke relevant.

Optimér din forretning

Optimering af din forretning handler om at fortsat at stå stærkt i markedet, være konkurrencedygtig, økonomisk bevidst i forhold til tid og penge – og ikke mindst kunne se fremad med ro i maven.

Indhold er hentet