Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Intern rapportering i virksomheden – gør status løbende

Datadreven rapportering understøtter effektiv drift og virksomhedens udvikling. En god intern rapportering består i at udvælge og indsamle de kritiske data og nøgletal - og følge op på dem løbende. Så kan virksomheden reagere rettidigt på både trusler og muligheder.

Indhold er hentet

Gode rapporteringsvaner er systematiske og tilpasset den enkelte virksomhed og dens kompleksitet. Rapporteringen skal overvåges i ledelsesfora, hvor der er mulighed for at reagere på informationerne.

De fem vigtigste punkter i virksomhedens rapportering

1

Brug budgettet som styringsværktøj

Indhold er hentet

Dit budget er et effektivt styringsværktøj, som kan tjene flere formål. Det kan være til planlægning, kontrol og evaluering, ressourceallokering samt kommunikation af planer internt og eksternt, fx til banken. Gør dig derfor klart, hvad det er budgetterne skal hjælpe med. Og hav dette for øje, når du udvikler, anvender og følger op på budgettet. 

2

Indret kontoplanen aktivt

Indhold er hentet

Opsæt din kontoplan, og følg med i, hvor din virksomhed tjener eller taber penge. Fordel omkostninger systematisk til de mest relevante indtægtssegmenter. Indtægtssegmenter afhænger af typen af virksomhed, men inkluderer ofte: kunder/kundegrupper, produkter/produktgrupper eller geografiske markeder.

3

Hold også øje med ikke-finansielle faktorer

Indhold er hentet

Det er ikke kun finansielle nøgletal, der er relevante for at forstå, om din forretning trives. Overvej, om I med fordel kan rapportere på andre nøgletal, fx medarbejdertilfredshed eller kundetilfredshed. Disse nøgletal er fremadskuende og giver vigtig information om, hvordan virksomheden vil præstere i de kommende år.

4

Rapportér hyppigt

Indhold er hentet

Sørg for, at du løbende følger op på rapporteringen og bruger den hyppigt. Sørg også for, at ledende medarbejdere træffer beslutninger på et oplyst grundlag ved at dele relevant information fra rapporteringen med dem.

5

Lad dig inspirere af andre

Indhold er hentet

Find virksomheder, der er sammenlignelige med din. Hvordan klarer de sig? Analyse af deres indtjeningsevne er et oplagt sted at starte, men virksomheders regnskaber kan gemme på andre værdifulde oplysninger. Er jeres lagerbinding for eksempel længere og er jeres kredittider mere ugunstige, end de virksomheder, I sammenligner jer med? Her kan der ligge et skjult forbedringspotentiale, som kan frigøre likviditet.

Optimér din forretning

Optimering af din forretning handler om at fortsat at stå stærkt i markedet, være konkurrencedygtig, økonomisk bevidst i forhold til tid og penge – og ikke mindst kunne se fremad med ro i maven.