Indhold er hentet
Offentliggørelsen af ejerskiftet skal kommunikeres efter en plan
Offentliggørelsen af ejerskiftet skal planlægges i god tid. Formålet er at sikre klare linjer mellem dig og køber i jeres kommunikation med de interne og eksterne interessenter.
Indhold er hentet
På et tidspunkt skal ejerskiftet offentliggørelses. Du og køber skal være klare og utvetydige i jeres kommunikation om ejerskiftet. Vær især meget opmærksom på, at der skal være sammenhæng i det, I melder ud til medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Uklare eller forskellige meldinger vil let skabe utryghed og ustabilitet.
Læg en plan for offentliggørelsen, sammen med køber
I god tid inden offentliggørelsen bør du og køber lægge en plan for forløbet. Det er vigtigt, I er enige om hovedbudskaberne, og at jeres plan fastlægger, hvem der melder hvad ud til hvem.
Overvej også, hvad I gør, hvis nyheden slipper ud før planlagt. I bør med andre ord have en plan B.
Fælles udmeldinger
Det kan være en god idé at afholde et orienteringsmøde for medarbejderne tidligt i forløbet. Et ejerskifte kan være en stor omvæltning for medarbejderne, og det er vigtigt at sikre deres opbakning til den nye ejer.
Udmeldingen til omverdenen bør i reglen også gennemføres sammen med køberen. Skriv en fælles pressemeddelelse og aftal præcist, hvordan i melder budskabet ud til samarbejdspartnere. De vil ofte forvente at blive bedre orienteret end det, de kan læse i avisen.
Aftal også om der skal afholdes en reception.
Vær opmærksom på om der er regler for offentliggørelse
Vær opmærksom på, at handlen kan være underlagt regler for offentliggørelse. Hvis køber fx er en børsnoteret virksomhed, vil den være underlagt særlige regler.
Igen - husk at koordinere alle tiltag om offentliggørelse med køber!
Overdrag kunder til den nye køber
Kunder og netværk udgør et stort aktiv. Det kan risikere at gå tabt, når du træder ud af virksomheden. Derfor er det meget vigtigt, at køber får overdraget relationerne til dine kunder og samarbejdspartnere.
Læg en plan for, hvornår og hvordan køber skal introduceres for virksomhedens kunder og netværk. Hjælp køberen med at skabe de nødvendige relationer, der skal sikre virksomhedens overlevelse og vækst.
Hvad med dig selv?
Overvej om der er relationer, kunder eller andre interessenter, du med fordel kan kommunikere særskilt til. Det kan være i form af en tilkendegivelse af mere personlig karakter, der viser, at du har værdsat dine relationer. Det kan også indeholde information om dine fremtidsplaner, hvis du finder det relevant.
.webp?mw=1500)