Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Salgsmaterialet er centralt, når du vil sælge din virksomhed

Et godt salgsmateriale er vigtigt, når du skal sælge din virksomhed. Det gode salgsmateriale fremviser ikke kun de gode sider af virksomheden. Det skaber et troværdigt billede af hele virksomheden og styrker tilliden hos en potentiel køber.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Det gode salgsmateriale adresserer den potentielle købers interesser og behov for at mindske uforudsete risici ved købet.

Man skal selvfølgelig ikke undersælge sin virksomhed ved unødigt at fremvise enhver udfordring som en svaghed. Alle virksomheder har imidlertid udfordringer. De bør ikke skjules, men præsenteres troværdigt som en del af det samlede billede af virksomheden. 

Et troværdigt salgsmateriale skaber et bedre udgangspunkt for en tillidsfuld dialog. Det kan i sidste ende give dig en højere pris og spare dig for konflikter med køberen.

Hvad har du til salg? 

Du har sikkert selv et godt og detaljeret overblik over din virksomhed, men prøv at sætte dig i en købers sted. Det er din opgave at pege på de kvaliteter og aktiver, der har værdi i din virksomhed, og som vil få værdi for en køber. Tag også med i dine overvejelser, at køber skal være klædt på til mødet med banken. 

Tegn et generelt ’portræt’ af din virksomhed fx ved at beskrive virksomheden overordnet. Det generelle portræt bør give en god og umiddelbar forståelse af virksomheden, og hvad den står for. 

Det skal dit salgsmateriale indeholde

Produkter og ydelser

Indhold er hentet

Beskriv ikke kun hvilke produkter og ydelser, du har. Det er vigtigt at få fortalt, hvordan de skiller sig ud, og hvad det er, der gør dem interessante. Er det kvaliteten, prisen, noget digitalt, miljømærkning, CSR eller andet?

Økonomiske nøgletal og pris

Indhold er hentet

Økonomiske nøgletal er bl.a. tal for omsætningen/bruttofortjeneste og overskuddet før skat - evt. angivet som et interval. Derudover skal salgsprisen fremgå.

Værdier, idé og historie

Indhold er hentet

Alle virksomheder står for nogle værdier, og er udviklet omkring en idé og en historie. Det kan interessere potentielle købere og bidrage til, at den 'rigtige' køber melder sig.

Salg- og markedsføring

Indhold er hentet

Fortæl om, hvordan du arbejder med salgs- og markedsføring. Er det primært digitalt, fx via webshop, digital annoncering og sociale medier - eller via fysisk butik, på messer, eller gennem agenter og forhandlere?

Medarbejdere

Indhold er hentet

Fortæl om dine medarbejdere. Hvor mange er de, og hvilken faglighed har de - er de evt. bærere af virksomhedens kultur?

Leverandører og samarbejdspartnere

Indhold er hentet

Det er aldrig let at finde de gode leverandører og samarbejdspartnere. Hvad kendetegner dine leverandører og samarbejdspartnere? Hvad står de for, og hvad lægger du vægt på hos dem? Det kan være alt fra økonomi, kvalitet, leveringsdygtighed til deres ansvarlighed og prioritering af miljøet.

Indhold er hentet

Inspiration til konkrete emner i salgsmaterialet 

Herunder kan du finde lister over nogle af de emner, som kan være vigtige at komme omkring i salgsmaterialet, og som kan bidrage til, at den potentielle køber ønsker at gå dybere ind i købsprocessen.

De konkrete materialer henter du fra hele din salgsmodning, men det kan også være, at du nu opdager ’huller’ – det vil sige ting, du mangler at beskrive, eller dokumenter du mangler at indhente.

Læs mere om salgsmodningÅbner link i ny fane

Det er altid en overvejelse hvilke oplysninger, der skal fremlægges i salgsmaterialet, og hvilke der skal fremlægges senere i forbindelse med en due diligence. Brug din erhvervsmægler eller rådgiver til sparring.

Læs om salget og due diligenceÅbner link i ny fane

Indhold er hentet

Dit salgsmateriale skal se professionelt ud

Sidst, men ikke mindst, er det naturligvis vigtigt, at dit salgsmateriale præsenter sig godt.  Du kan overveje at benytte et bureau, hvis du selv mangler kompetencerne. Hvis du har en virksomhedsmægler, kan de evt. hjælpe dig med opsætningen.

Salgsmaterialet skal naturligvis præsenteres på internettet, formentlig hos en virksomhedsmægler eller lignende, men du bør også sikre dig, at du kan udlevere fysisk materiale i god kvalitet.

Optimér din forretning

Optimering af din forretning handler om at fortsat at stå stærkt i markedet, være konkurrencedygtig, økonomisk bevidst i forhold til tid og penge – og ikke mindst kunne se fremad med ro i maven.