Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Brug kunstig intelligens som sparringspartner i din virksomhed

Kunstig intelligens (AI) er ikke længere forbeholdt teknologigiganterne, det er blevet et håndgribeligt værktøj for alle virksomheder. Lær, hvordan du kommer i gang med at optimere dine arbejdsgange med AI.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Mange virksomheder oplever god effekt af AI, ved at starte med mindre opgaver, hvor AI kan lette hverdagen. Den største gevinst ligger ikke nødvendigvis i den store teknologiske transformation af din virksomhed, men nærmere i mindre, løbende forbedringer, som du selv kan styre. Det er let at lade sig rive med af alle mulighederne med AI, men start med at finde ud af, hvor du har processer, som kan optimeres.

Der er især fire kernefunktioner, som kan hjælpe dig med hverdagens opgaver. AI er nemlig særlig god til idégenerering, for eksempel til at brainstorme nye marketingidéer, eller til indholdsredigering, hvor AI kan hjælpe med udkast til opslag på sociale medier. Du kan også få hjælp til data- og indholdsanalyse, hvis du vil have analyseret kundefeedback, eller få konkret feedback på dine tekster.

Sådan kommer du i gang

1

Undersøg, hvor du kan bruge AI

Indhold er hentet

Start med at finde ud af, hvilke konkrete processer der kan foregå hurtigere, bedre eller nemmere i din virksomhed i dag. Du kan fx spørge dig selv, hvilke opgaver der tager mest af din tid, eller hvor du oftest oplever, at der opstår fejl.

Du kan også bruge en af de tilgængelige sprogmodeller til at finde ud af, hvilke processer du kan optimere med AI. En sprogmodel er et system, der er trænet til at forstå og generere menneskeligt sprog, og du kan fx bruge ChatGPT, Co-pilot, Perplexity eller en lignende løsning. Indsæt teksten herunder i en af sprogmodellerne, også kaldet at prompte, og få et detaljeret overblik over, hvilke processer, du kan optimere.    

Eksempel på prompt
Jeg giver dig URL'en for en virksomhed (indsæt url’en til din virksomhed). Du er en erfaren virksomhedskonsulent med stor viden om AI og den branche, virksomheden befinder sig i. Lav en detaljeret specifikation i tabelform af, hvordan virksomheden kan bruge AI til at:

  • optimere sine aktiviteter (inklusive administrative støttefunktioner)
  • forstærke eksisterende produkter/services
  • transformere sin forretning (nye produkter/services)?

Du kan herefter undersøge mere detaljeret, hvordan AI kan skabe konkret værdi i dine specifikke arbejdsopgaver. 

2

Prioritér, inden du går i gang

Indhold er hentet

Når du ved, hvad AI kan bruges til i din virksomhed, skal du tage stilling til, hvor du vil starte. Hvis du fx er mest interesseret i at optimere din virksomheds markedsføring, kan du starte med at undersøge, hvordan dine konkrete opgaver kan løses hurtigere, bedre og billigere med hjælp fra AI. Her kan du også få hjælp fra en sprogmodel ved at bruge prompten i eksemplet - husk at udfylde arbejdsområde og opgaver.

Eksempel på prompt
Din opgave er nu at lave forslag til, hvordan AI’s 4 kernefunktioner: 1) Idégenerering, 2) Indholdsgenerering, 3) Indholds-og dataanalyse og 4) Feedback, kan hjælpe mig med at udføre mine arbejdsopgaver indenfor (fx markedsføring) hurtigere, bedre og billigere:

  • Arbejdsopgave 1 (fx udarbejdelse af pressemeddelelser)
  • Arbejdsopgave 2 (fx SEO-optimering af tekster)
  • Arbejdsopgave 3 (fx udarbejdelse af SOME-opslag til LinkedIn og Instagram)

Organisér dine svar I en tabel, hvor arbejdsprocesserne er rækker og de 4 kernefunktioner er kolonner.

Overvej herefter, hvor lang tid det vil tage at optimere dine opgaver med AI i forhold til, hvor stor gevinst der er ved at gøre det. Det vil altså give mest mening at starte med at løse de udfordringer, der kræver mindst arbejde, men giver størst gevinst for din virksomhed.

Husk altid, at fakta- og kvalitetstjekke indhold, inden du publicerer noget, AI har lavet et udkast til.

3

Mål effekten

Indhold er hentet

Når du har prioriteret, hvilke opgaver, du vil optimere, kan det være en fordel at opsætte mål for, hvad du vil opnå med arbejdet. Det kan være et mål om at spare tid, øge dit salg eller lave færre fejl. Ved at måle effekten af dit arbejde, sikrer du, at du ikke ender med at bruge mere tid, end du sparer. Der, hvor du oplever god effekt ved at bruge AI, kan du på sigt overveje at opskalere dit arbejde.

Indhold er hentet

Har du brug for hjælp til at komme i gang?

Det kan være en fordel at udveksle erfaringer med andre i et netværk, få konkret sparring i et Erhvervshus eller deltage i et programforløb, når du vil begynde at bruge AI i din virksomhed. 

Find hjælp til AIÅbner link i ny fane

Skab nye produkter og services

Der er flere veje at gå og hjælp til det meste, når du vil vækste din virksomhed.