Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Aftaler for din virksomhed skal på skrift

Skriftlige aftaler og kontrakter med fx din forhandler, agent og leverandør, giver tryghed og bidrager til et godt samarbejde. Få vejledning og skabeloner her.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Når du indgår en aftale med en samarbejdspartner, kunde eller leverandør, er en forretningsaftale ikke bare din sikkerhed ved en eventuel tvist. Processen med at udforme en skriftlig forretningsaftale skaber også forudsætningerne for et godt samarbejde.

Er en forretningsaftale nødvendig?

Mange virksomheder spørger sig selv, om en skriftlig forretningsaftale overhovedet er nødvendig at lave. Er det ikke nok med en mundtlig aftale? Kan en detaljeret forretningsaftale ikke nærmest virke som et udtryk for mistillid og tage energien ud af ethvert samarbejde på forhånd?

Svaret er, at en skriftlig forretningsaftale giver sikkerhed og et godt afsæt for samarbejdet mellem de involverede parter. I får fastlagt rammerne for jeres samarbejde og samhandel, og opstår der alligevel uenighed, ved I præcist, hvad aftalen indebærer.

Samtidig kan selve processen med at forventningsafstemme og udforme en forretningsaftale skabe gode forudsætninger for jeres samarbejde.

Indholdet i forretningsaftalen

En forretningsaftale er et dokument med en skriftlig formalisering af jeres samarbejde. Den indeholder navnene på aftaleparterne, formålet med samarbejdet, rettigheder og pligter, ansvar og opsigelsesvarsel.

En forretningsaftale bør altid tilpasses det enkelte samarbejdsforhold, men typisk bør den indeholde:

  • præcisering af aftalens parter (juridiske enheder, CVR-nummer)
  • hvad der samarbejdes om
  • formålet med samarbejdet
  • økonomien
  • ansvarsfordeling
  • opsigelsesvarsler
  • underskrifter.

Hvem udformer teksten i forretningsaftalen?

Det kan variere, om det er kunden eller leverandøren, som står for at udforme et udkast til forretningsaftalen. Men den endelige aftale udformes naturligt i et tæt samspil – og til fordel for alle involverede parter.

Er du en mindre virksomhed og indgår en aftale om at levere dit produkt eller din service til en større virksomhed, har denne ofte formaliserede forretningsaftaler og standardiserede forretningsvilkår, der kan tjene som udgangspunkt for dialogen.

Som udgangspunkt er det altid godt, hvis de to samarbejdende virksomheder begge har mulighed for at sætte deres aftryk på aftalen, da det skaber et godt afsæt for et ligeværdigt samarbejde.

Forretningsaftalen giver tryghed og sikkerhed

Du skal betragte en forretningsaftale som andet og mere end kold jura. Processen med at udforme en forretningsaftale er en god måde at få afstemt det kommende samarbejde på.

I bliver præcise på, hvad samarbejdet skal indebære, og I opnår en gensidig forventningsafstemning. På den måde kan processen i sig selv være med til at styrke samarbejdsrelationen. Du får en tryghed og en sikkerhed for, at du indleder et samarbejde, som har værdi for dig og din virksomhed.

Støder I på et tidspunkt ind i en tvist, er forretningsaftalen et sikkert holdepunkt, som I vender tilbage til, og som giver svar på, om det er dig eller din samarbejdspartner, som afviger fra den indgåede aftale.

Overvej at bruge en advokat

Det er altid en god idé at lade en advokat kigge med på den udfærdigede forretningsaftale. Dermed sikrer I jer, at juraen er på plads, og at der ikke er noget, som I har overset, eller som kan give anledning til misforståelser.

Indhold er hentet