Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Case

AKQA: Dataetiske retningslinjer skaber tryghed for medarbejderne

Den stigende interesse for dataetik gør området interessant i et forretningsperspektiv, men det er endnu ikke slået hundrede procent igennem. Der er dog allerede nu store fordele at hente, hvis man bruger dataetikken som internt værktøj, lyder det fra idé- og innovationsselskabet AKQA.

Indhold er hentet

’Dataetik er noget, vi gør for os selv og vores medarbejdere.’

Så enkelt kan det siges. I hvert fald, hvis man spørger Steffen Blauenfeldt Otkjær, administrerende direktør i den danske afdeling af det globale idé- og innovationsselskab AKQA. 

Og der er flere grunde til, at området på nuværende tidspunkt primært bruges som et internt værktøj. 

For det første har størstedelen af kunderne stadig ikke taget dataetikken helt til sig – de efterspørger det simpelthen ikke endnu. 

For det andet – og måske endnu vigtigere – lever AKQA af at levere digitale transformationer, hvilket helt naturligt stiller deres medarbejdere over for en række dataetiske problemstillinger i dagligdagen. 

De skal, med andre ord, klædes ordentlig på. 

Det kan være ubehageligt at arbejde på forkanten af udviklingen. Simpelthen fordi man aldrig helt ved, hvad det skal ende med, når man tager ny teknologi i brug. Det kan hurtigt skabe lidt usikkerhed, og derfor har vi lavet nogle gode dataetiske råd til vores medarbejdere. For at skabe noget tryghed, lyder det fra Steffen Blauenfeldt Otkjær.

Indhold er hentet

Dataetik skal leves – ikke tales

De gode råd er, helt konkret, en række dataetiske principper, som skal sikre alt fra nytteværdi og sikkerhed til transparens og relevans i AKQA’s digitale løsninger. Én ting er dog selve principperne. En helt anden er, hvordan man kontinuerligt efterlever dem i en travl hverdag. For det sker ikke nødvendigvis af sig selv. 

Sådanne regler kommer ikke til at leve, fordi vi siger det én gang. Det er en af de største synder, når store virksomheder tror, at de én gang om året kan få deres medarbejdere til at skrive under på en Code of Conduct – og så er alt godt. Det er det ikke. Man er nødt til at inkorporere det i hverdagen, så det bliver italesat dagligt eller i det mindste ugentligt, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.

Netop derfor holder både ledelsen og de ansatte i AKQA løbende hinanden op på dataetikken – blandt andet ved, at teamlederne aktivt spørger ind til dataetiske problemstillinger hver gang, de får noget præsenteret på et projekt. 

På den måde bliver alle involverede parter ’tvunget’ til at forholde sig til dataetikken, hvis de ikke allerede har gjort det. Og indsatsen starter faktisk allerede på medarbejdernes første dag på arbejdspladsen. 

Hos AKQA bliver alle nye ansatte onboardet i vores dataetiske råd, så vi har en fælles sprogramme og alle ved, hvad dataetik er, forklarer Steffen Blauenfeldt Otkjær og uddyber:

'Det er en meget, meget lille indsats, som alle andre virksomheder også kunne gøre. For det handler jo egentlig bare om, at når vi siger velkommen og gennemgår alle de praktiske ting, så fortæller vi også lige, hvad vi tænker om at være til i verden, og hvordan vi behandler både vores kunder og os selv.'

Hvad med konkurrencefordelene?

Når AKQA primært arbejder med dataetik på et internt plan, skyldes det ikke en modvilje mod at bruge det som et konkret konkurrenceparameter udadtil. Udfordringen er bare, at kunderne stadig er en smule tilbageholdende – givetvis fordi området stadig er relativt nyt. 

Men det kommer, ifølge Steffen Blauenfeldt Otkjær, til at ændre sig. 

Markedet og forbrugerstemningen kommer til at vende sig imod de mennesker, der ikke tager aktiv stilling til dataetik – ligesom med klimadebatten. Vores erfaring er, at det langt fra er alle kunder, der er hoppet med på vognen. Men de bliver omvendt i et voldsomt tempo. Så hvis du vil sikre din virksomhed fremadrettet, så bliver du som virksomhed nødt til at have styr på de dataetiske tanker om din væren.

Netop derfor er AKQA fortrøstningsfulde i forhold til fremtiden. En tidlig integration af dataetik giver dem nemlig et forspring i forhold til markedet, som vil komme dem til gode nu, hvor dataetikken i stadigt større grad bliver et samtaleemne hjemme i de danske stuer. 

Det skyldes ikke mindst, at pengene følger forbrugerne, som kun vil blive endnu mere opmærksomme på virksomhedernes gøren og laden. Der er dog ingen grund til at tro, at der kun er én vinder, når det kommer til dataetik. Tværtimod. 

Det handler kort sagt om at se muligheder med udgangspunkt i en tænkning, der hedder ’til alles bedste’. De her win-win-situationer bliver mere og mere efterspurgt af forbrugerne – og hvis forbrugerne vil have det, så følger alle andre efter. Så selvfølgelig går vi efter at gøre det rigtige – det kan nemlig betale sig, slutter Steffen Blauenfeldt Otkjær.