Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Brug bogføring til at få styr på dine indtægter og omkostninger

Bogføring giver dig et klart overblik over din virksomheds økonomi. Bliv klogere på, hvordan du håndterer dine indtægter, omkostninger og bilag, og hvorfor du skal bruge et digitalt bogføringssystem.

Indhold er hentet

Hvad er bogføring?

Bogføring er processen med at registrere og dokumentere økonomiske transaktioner i din virksomhed. Bogføring er vigtig, da det giver dig et overblik over din virksomheds økonomiske situation og danner grundlaget for, at det regnskabsmæssige resultat kan opgøres ved udgangen af et regnskabsår.

Helt konkret betyder det, at for hver gang du køber eller sælger noget, skal du huske at bogføre det. Det gælder, både når du køber en liter mælk til kaffen, og når du sælger en vare til en kunde. Husk derfor altid at gemme kvitteringen eller fakturaen, og før den ind i dit regnskab. 

Alle erhvervsdrivende virksomheder i Danmark har pligt til at bogføre og registrere alle virksomhedens økonomiske transaktioner. Både for at holde styr på økonomien i virksomheden, men også for at kunne fremvise dokumentation, hvis for eksempel skattemyndighederne beder om det.

Hvordan kommer jeg i gang med at bogføre digitalt?

1

Vælg det rette bogføringssystem

Indhold er hentet

Der er mange forskellige bogføringssystemer på markedet, der tilbyder forskellige digitale løsninger og tjenester i tilknytning til bogføringssystemet.

Det er derfor vigtigt, at du undersøger markedet og vælger et bogføringssystem, der passer til din virksomheds behov og budget. 

Med de nye regler om digital bogføring kan det være en god idé som udgangspunkt at vælge et registreret bogføringssystem, som overholder alle de kommende krav til digitale bogføringssystemer.

Læs mere om, hvordan du vælger det rette bogføringssystemÅbner link i ny fane

2

Opret en kontoplan

Indhold er hentet

Alle registrerede bogføringssystemer har en indbygget standardkontoplan, som hjælper dig med at opdele din bogføring i kategorier. For eksempel husleje, administration, vareindkøb og markedsføring. Med en kontoplan er det enkelt at udregne og betale skat og moms.

Læs mere om kontoplanÅbner link i ny fane

3

Fakturér direkte i bogføringssystemet

Indhold er hentet

Brug bogføringssystemet til at generere og modtage e-fakturaer. E-fakturering gør det enkelt at sende og behandle en faktura, da den bliver skabt i det samme system, som den bliver sendt i. Dette gør det hurtigere og lettere at håndtere virksomhedens bogføring. Og så øger det tilliden og minimerer risikoen for tabte eller fejlleverede fakturaer samt manuelle fejl.

Læs mere om e-faktureringÅbner link i ny fane

4

Opbevar dine bilag i bogføringssystemet

Indhold er hentet

Vær opmærksom på, at der er pligt til at opbevare bestemte købs- og salgsfakturaer digitalt i dit bogføringssystem. 

Læs mere om opbevaring af bilagÅbner link i ny fane

5

Udnyt de automatiske funktioner i bogføringssystemet

Indhold er hentet

Udnyt de automatiske funktioner i dit bogføringssystem til at håndtere for eksempel løn, bankafstemninger og indrapportering af moms til Skattestyrelsen og eventuel årsrapport til Erhvervsstyrelsen.

Indhold er hentet

Hvad betyder den nye bogføringslov?

Den nye bogføringslov betyder, at de fleste virksomheder har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem. 

Hvis du er omfattet, skal du bl.a. sikre, at:

  • transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem
  • bestemte købs- og salgsfakturaer opbevares i et digitalt bogføringssystem.

Læs mere om de nye regler om digital bogføringÅbner link i ny fane

Indhold er hentet

Overvej at bruge en revisor eller bogholder

Ikke alle elsker tal, bilag og finurlige afkroge af momsregnskabet, og så kan det være en god idé at få hjælp af en bogholder eller revisor.

Fordelene ved at bruge en bogholder eller revisor er, at du får sikkerhed for, at din bogføring udføres korrekt, og at du kan få hjælp til at udlægge dine tal.

Indhold er hentet

Beskrivelse af din bogføringsprocedure

Er din virksomhed regnskabspligtig efter årsregnskabsloven? Eller har din virksomhed haft en nettoomsætningen på over 300.000 kr. om året i hvert af de seneste to indkomstår? Så skal du udarbejde en beskrivelse af din bogføringsprocedure.

  • Beskrivelsen skal opbevares sammen med dit regnskabsmateriale og opdateres, hvis din bogføringsprocedure ændrer sig.
  • Den er til din eget brug, og du skal ikke indsende den til Erhvervsstyrelsen eller en anden myndighed, medmindre du bliver bedt om det.

Har du brug for en skabelon til din bogføringsprocedure?

Skabelonen hjælper dig ved at føre dig sikkert gennem alle punkter, og hvert punkt i skabelonen er forklaret.

Hent en skabelon til din bogføringsprocedure

Indhold er hentet