Sådan opbevarer du dine bilag
Dine bilag er dokumentationen for din virksomheds indtægter og omkostninger. Bliv klogere på, hvilke krav der er til opbevaring af bilag som for eksempel fakturaer og kvitteringer.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Bogføring giver dig et klart overblik over din virksomheds økonomi. Bliv klogere på, hvordan du håndterer dine indtægter, omkostninger og bilag, og hvorfor du skal bruge et digitalt bogføringssystem.
Indhold er hentet
Bogføring er processen med at registrere og dokumentere økonomiske transaktioner i din virksomhed. Bogføring er vigtig, da det giver dig et overblik over din virksomheds økonomiske situation og danner grundlaget for, at det regnskabsmæssige resultat kan opgøres ved udgangen af et regnskabsår.
Helt konkret betyder det, at for hver gang du køber eller sælger noget, skal du huske at bogføre det. Det gælder, både når du køber en liter mælk til kaffen, og når du sælger en vare til en kunde. Husk derfor altid at gemme kvitteringen eller fakturaen, og før den ind i dit regnskab.
Alle erhvervsdrivende virksomheder i Danmark har pligt til at bogføre og registrere alle virksomhedens økonomiske transaktioner. Både for at holde styr på økonomien i virksomheden, men også for at kunne fremvise dokumentation, hvis for eksempel skattemyndighederne beder om det.
Indhold er hentet
Der er mange forskellige bogføringssystemer på markedet, der tilbyder forskellige digitale løsninger og tjenester i tilknytning til bogføringssystemet.
Det er derfor vigtigt, at du undersøger markedet og vælger et bogføringssystem, der passer til din virksomheds behov og budget.
Med de nye regler om digital bogføring kan det være en god idé som udgangspunkt at vælge et registreret bogføringssystem, som overholder alle de kommende krav til digitale bogføringssystemer.
Indhold er hentet
Alle registrerede bogføringssystemer har en indbygget standardkontoplan, som hjælper dig med at opdele din bogføring i kategorier. For eksempel husleje, administration, vareindkøb og markedsføring. Med en kontoplan er det enkelt at udregne og betale skat og moms.
Indhold er hentet
Brug bogføringssystemet til at generere og modtage e-fakturaer. E-fakturering gør det enkelt at sende og behandle en faktura, da den bliver skabt i det samme system, som den bliver sendt i. Dette gør det hurtigere og lettere at håndtere virksomhedens bogføring. Og så øger det tilliden og minimerer risikoen for tabte eller fejlleverede fakturaer samt manuelle fejl.
Indhold er hentet
Vær opmærksom på, at der er pligt til at opbevare bestemte købs- og salgsfakturaer digitalt i dit bogføringssystem.
Indhold er hentet
Udnyt de automatiske funktioner i dit bogføringssystem til at håndtere for eksempel løn, bankafstemninger og indrapportering af moms til Skattestyrelsen og eventuel årsrapport til Erhvervsstyrelsen.
Indhold er hentet
Den nye bogføringslov betyder, at de fleste virksomheder har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem.
Hvis du er omfattet, skal du bl.a. sikre, at:
Indhold er hentet
Ikke alle elsker tal, bilag og finurlige afkroge af momsregnskabet, og så kan det være en god idé at få hjælp af en bogholder eller revisor.
Fordelene ved at bruge en bogholder eller revisor er, at du får sikkerhed for, at din bogføring udføres korrekt, og at du kan få hjælp til at udlægge dine tal.
Indhold er hentet
Er din virksomhed regnskabspligtig efter årsregnskabsloven? Eller har din virksomhed haft en nettoomsætningen på over 300.000 kr. om året i hvert af de seneste to indkomstår? Så skal du udarbejde en beskrivelse af din bogføringsprocedure.
Skabelonen hjælper dig ved at føre dig sikkert gennem alle punkter, og hvert punkt i skabelonen er forklaret.