Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Case

Ekstra Bladet: Dataetik er en del af alt, hvad vi laver

Onlinenyhedsmedierne er de mest besøgte hjemmesider i Danmark. I konkurrencen om at være danskernes foretrukne nyhedssite er dataetik en vigtig medspiller i den daglige kamp om læsernes opmærksomhed. Det har Ekstra Bladet fået øjnene op for.

Indhold er hentet

Ekstra Bladet startede sin digitale rejse i nullerne. I dag udkommer de som landsdækkende papiravis med ca. 350 historier om dagen på ekstrabladet.dk. Og det er langt fra tilfældigt, hvilke artikler, billeder eller videoer, der møder den enkelte bruger.

Ekstra Bladet har valgt at udvikle sine egne algoritmer, som står på et fundament af, hvad de kalder, ansvarlig kunstig intelligens. Kasper Lindskow er forsknings- og innovationschef på mediet. Han har været med siden 2010, hvor bladet var blandt de første til at arbejde med digitale forretningsmodeller:

"Dataetik præger alt, hvad vi laver, hvor data og algoritmer er i spil: Det redaktionelle, annoncer, abonnementer og det tekniske. Læserne skal have tillid til os – det gælder i vores journalistik og i de økosystemer, hvor data om brugerne, strømmer mellem vores sites og tredjeparter. Her kan vores læsere være trygge ved, at vi ikke sælger deres data."

Dilemmaer løses af flere fagdiscipliner

Dataetik er et emne, som alle ansatte præsenteres for, men det er meget forskelligt, hvor meget data fylder i den enkelte journalists daglige arbejde. Dataetiske dilemmaer opstår særligt, når teknologien forfines og udvikles, og her bliver der ikke gået på kompromis med journalistiske principper:

Der er masser af svære afvejninger. Vi har udviklet vores eget såkaldte værdikompas som kommunikationsværktøj, der synliggør, hvordan vi håndterer dilemmaer. Værdikompasset involverer vurdering af dataetiske dilemmaer fra flere fagdiscipliner: jura og etik, forretningsudviklere, journalister og de tekniske udviklere, siger Kasper Lindskow. 

Kasper Lindskow, Forsknings- og innovationschef på Ekstra Bladet.

Indhold er hentet

Et transparent nyhedsmedie

De fleste kender techgiganternes algoritmer, som lige får os til at se en eller 22 videoer mere på YouTube, og som styrer hele deres feed af indhold. I modsætning hertil vil Ekstra Bladet udvikle personaliseringsalgoritmer, der afspejler mediets værdier og altid fortælle, når algoritmer er på spil, så læserne aldrig er i tvivl om, hvorfor de præsenteres for en artikel eller video:

Vi vil være transparente og ekspressive om vores dataetiske værdier, som afspejler vores mission som publicistisk medie. Derfor bliver hele ekstrabladet.dk heller ikke personaliseret – da det ikke er et mål i sig selv, at få folk til at blive hængende, men derimod at levere nyheder som er væsentlige og relevante, siger Kasper Lindskow.

Det er særligt for læsere med særinteresser, at personalisering bliver interessant: En læser vender måske tilbage igen og igen for at læse sportsnyheder, mens en anden sluger alle videnskabelige artikler om rummet og ufoer. Men lige som den trykte avis præsenterer den digitale udgave en fælles nyhedsstrøm for alle brugere – de øverste historier er ens for alle.

Dataetik en del af ny kunstig intelligens

Ekstra Bladet har indledt et samarbejde med flere danske universiteter om at udvikle ansvarlig kunstig intelligens med fokus på relevant, engagerende og informerende nyhedsoplevelse. Projektet, som er støttet af Innovationsfonden, skal sende mediet videre ind i en fremtid, hvor kunstig intelligens spiller en stadig større rolle. Projektet omfatter brug af machine learning til personaliseret indhold, hvor teknologien gør computere i stand til at ”forstå”, hvad der står i en artikel, anbefale andre artikler og skrive kortere tekster om fx trafik, vejr og sport.

Teknologien kendes allerede, men modellerne skal – forenklet sagt – trænes til at kunne læse dansk og tilpasses til nyhedsområdet.

Et andet mål er at udvikle etisk ansvarlige systemer, der ikke skaber filterbobler og ekkokamre, men derimod også giver læseren adgang til andre synspunkter og vinkler på virkeligheden. Og ifølge Kasper Lindskow er det et dilemma, som kun løses ved at synliggøre samspillet mellem journalistikken, læserne og teknologien og dermed tage oplyste beslutninger om dataetik.