Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Få styr på, hvilken salgskanal du skal vælge, når du sælger til udlandet

Er du usikker på, hvilken salgskanal eller eksportform der er den rigtige for dig, når du skal sælge til udlandet? Bliv klogere på, om du fx skal vælge en agent, en forhandler eller etablere et datterselskab.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Når du skal sælge til udlandet, findes der flere måder at sælge dine varer på. Du kan bl.a. vælge en af følgende:

  • Agent 
  • Forhandler 
  • Direkte salg 
  • Online salg 
  • Piggybacking 
  • Datterselskab/lokalt salgskontor.

Nogle salgskanaler giver dig stor kontrol med hele processen fra udformning af salgsmateriale til endeligt salg til kunden – til gengæld er der også større økonomiske risici. Med andre kanaler overlader du hele processen til en samarbejdspartner, hvilket kan være en god idé, hvis du ikke har nogen eksporterfaring, til gengæld mister du følingen med markedet, og du har ingen kontrol over salget og markedsføringen. 

Læs mere om, hvordan du får det bedste samarbejde med din udenlandske samarbejdspartner

Forbered dig grundigt

Inden du beslutter, hvilken salgskanal der er bedst for dig, bør du forberede dig grundigt og undersøge fordele og ulemper ved de enkelte kanaler. Du kan tage udgangspunkt i følgende: 

  • Hvordan forestiller du dig den ideelle købsproces for din kunde?
  • Hvad forventer du dig af det marked, du vil ind på?
  • Er dit produkt avanceret, og kræver det særlig rådgivning og tilpasning at bruge det?
  • Hvad er dit behov for markedsføring? Vil du selv varetage markedsføringen af dit produkt, eller skal din samarbejdspartner gøre det?
  • Hvis navn skal dine produkter sælges i?
  • Hvordan skal betalingen af varerne foregå?

Indhold er hentet