Indhold er hentet
Focus Lighting: Reparerer produkter frem for at smide dem ud
Focus Lighting, som laver belysningsløsninger, har startet deres cirkulære omstilling ved at designe produkter, der holder længe og let kan repareres frem for at blive smidt ud. Læs mere om, hvordan de forlænger deres produkters levetid ved at arbejde med tilbagetagningsordning.
Indhold er hentet
Focus Lighting leverer belysningsløsninger til offentlige og private bygherrer med særligt fokus på professionel vej- og stibelysning. Focus Lighting koncentrere sig om designfleksibilitet, modulopbygning og kvalitet i et tidløst design. Dette gør det nemt at lave produkter, der holder længe, og som let kan repareres frem for at blive smidt ud. Focus Lighting arbejder også med tilbagetagningsordninger på deres produkter og emballage.
En tilbagetagningsordning kan være en god idé, da man kan reparere og sælge sit produkt igen eller genanvende materialerne til nye produkter. Med tilbagetagningsordninger ved du fx, hvilket design og hvilke dimensioner produktet har, hvilket gør det lettere at genbruge.
’Vores produkter er bygget af flere små moduler, som er nemt udskiftelige, hvilket gør det muligt for os at reparere produkterne for kunderne i stedet for, at de skal købe nyt’, siger Peter Olivarius, direktør i Focus Lighting.
Focus Lightings grønne rejse
Da de hos Focus Lighting hørte om cirkulær økonomi, kunne direktør Peter Olivarius se på deres egen forretning, at de allerede egnede sig godt til konceptet. Dette skyldtes især, at de allerede som udgangspunkt arbejdede med at opbygge deres produkter i udskiftelige moduler.
Focus Lighting kiggede derfor nærmere på forskellige cirkulære forretningsmodeller, der ville egne sig godt til dem. De kiggede bl.a. på en produkt som service-model, hvor produkterne leases, og virksomheden selv bevarer ejerskabet, og hvor produktets levetid forlænges og affaldet genbruges.
Dette ledte til, at Focus Service Center blev etableret, hvor kunder mod betaling kan indsende defekte produkter til reparation og få udskiftet de moduler, der er i stykker inden for 24 timer. Det sparer både kunden og Focus Lighting tid og penge, og det holder produkterne i brug i længere tid, samtidig med at det minimerer ressourceforbruget.
Focus Lighting er også begyndt at sætte klistermærker på den emballage, de sender de reparerede produkter tilbage til kunderne i. Klistermærkerne opfordrer kunderne til at gemme emballagen til næste reparation. Det er en stor succes hos kunderne, som er flittige til at gemme emballagen i stedet for at smide den ud.
’Det har været sjovt at opleve, hvor meget vores kunder har taget vores cirkulære tiltag med serviceværkstedet og emballageordningen til sig’, siger Peter Olivarius, direktør i Focus Lighting.
Støttet af:
