Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Kend forskel på årsregnskab, skatteregnskab og momsregnskab

Se, hvornår du skal indberette forskellige typer af regnskaber. Enkeltmandsvirksomheder har fx kun pligt til at indberette et skatteregnskab, mens et ApS eller A/S både skal indberette årsregnskab og skatteregnskab. Har du en momsregistreret virksomhed, skal du også lave et momsregnskab.

Indhold er hentet

Hvornår skal jeg indberette hvad?

Hvis du fx ejer et ApS eller A/S, skal virksomhedens ledelse som udgangspunkt udarbejde og indberette et årsregnskab én gang om året. Årsregnskabet skal indgå i en årsrapport, som skal indberettes til Erhvervsstyrelsen senest 6 måneder efter regnskabsåret er slut. 

Hvis du ejer en personligt ejet virksomhed, er skatteregnskabet dit årsregnskab, som skal indberettes én gang om året via dit oplysningsskema til Skattestyrelsen. 

Er din virksomhed momsregistreret, skal du lave et momsregnskab. Ved udgangen af hver momsperiode skal du opgøre momsen og indberette det til Skattestyrelsen.

Indhold er hentet

Gem dokumentationen for dit regnskab

Du skal løbende bogføre virksomhedens bilag, fx fakturaer, regninger, lønsedler, kontoudtog m.v. De bilag, du bogfører, dokumenterer rigtigheden og fuldstændigheden af regnskabet for dig selv og over for myndigheder og din eventuelle revisor. Bogføringsloven indeholder krav om, at du skal gemme dit regnskab og dine bilag i 5 år fra udløbet af det regnskabsår, som det vedrører.

Læs mere om bogføring

Indhold er hentet

Brug af revisor

Virksomheder som anpartsselskaber (ApS) og aktieselskaber (A/S) har pligt til at få årsregnskabet revideret af en godkendt revisor, som bl.a. skal sikre, at årsregnskabet giver et retvisende billede af virksomhedens økonomiske situation. Hvis din virksomhed har en omsætning, en balancesum og et antal ansatte under visse grænser, kan virksomheden dog vælge ikke at få revideret regnskabet.

Læs om fravalg af revision af årsregnskabet på Erhvervsstyrelsens hjemmesideÅbner link i ny fane

Indhold er hentet

Brug af revisor i personligt ejede virksomheder

Har du en enkeltmandsvirksomhed eller en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), er du ikke forpligtet til at bruge en revisor, og du kan selv vælge, om du vil bruge en revisor til at assistere med dit skatteregnskab.

Indhold er hentet