Indhold er hentet
Nowocoat bruger ISO standarden for miljøledelse til at sikre ansvarlig og økonomisk vækst
Farve- og lakfabrikanten Nowocoat er certificeret med miljøledelsesstandarden ISO 14001. Standarden bruger de som værktøj til at reducere deres miljøpåvirkninger, overholde lovgivningen og til at skabe troværdighed om deres miljøindsats hos kunder og leverandører.
Direktør Ole Enevold foran virksomheden i Kolding
Indhold er hentet
På Stålvej nummer 3 i Kolding ligger Nowocoat, som er en virksomhed med rødder tilbage til 1861. De producerer maling og lak til håndværkere, til industriel produktion og til byggemarkeder i ind- og udland.
Ole Enevold, som er direktør på Nowocoat, fortæller, at virksomheden har arbejdet med miljøledelse siden slutningen af 80’erne, og at miljø derfor i en årrække har været en naturlig del af virksomhedens ledelsessystem.
Et år om at erhverve standarden, men hele indsatsen værd!
I dag driver virksomheden deres miljøledelse med ISO 14001 standarden, som de blev certificeret til i 2015.
Vi behøver ikke længere at slå op i manualen, for det vi gør, er det, som står i standarden
Direktøren fortæller, at det tog mere end et år at få indarbejdet de nye rutiner, processer og arbejdsgange - men det har været indsatsen værd. I dag er det daglige arbejde med standarden for miljøledelse godt indarbejdet.
’Vi behøver ikke længere at slå op i manualen, for det vi gør, er det, som står i standarden. Men vi er hele tiden opmærksomme på, om vi skal have tilpasset vores processer og arbejdsgange’, siger Ole Enevold
Han forklarer videre: ’Miljøledelse sikrer, at vi er miljømæssigt ansvarlige overfor vores lokalsamfund, kunder, medarbejdere og leverandører. Samtidig sikrer standarden os en ansvarlig og økonomisk vækst på den lange bane og giver Nowocoat et pejlemærke i forhold til lovgivning og tendenser på miljøområdet’.
Standarden i miljøledelse giver konkrete anvisninger til at kortlægge, hvordan virksomhedens produkter og produktion påvirker miljøet. Den kommer desuden omkring en lang række emner som affaldshåndtering, brug af skadelige produkter, elforbrug og transport.
Direktøren nævner 2 eksempler på vigtige resultater af arbejdet med standarden:
’Jeg kan godt lide, at vi skal registrere alt, eksempelvis et optræk til en ulykke. Det tvinger medarbejderne til at tænke forløbet igennem, og vi kan efterfølgende sikre, at der bliver fulgt op på det. Arbejdet med miljøledelse har også betydet, at der ikke har været fejludledninger af spildevand, som krævede myndighedernes involvering. Når man gør det op, er jeg sikker på, at der er penge i miljøledelse, for vi undgår at begå de samme fejl igen og igen’, siger han.
Kunderne forventer certificeret miljøledelse
Ole Enevold oplever, at Nowocoats kunder i dag har en forventning om, at virksomheden har en certificering i miljøledelse eller et andet målbart værktøj. Han fortæller videre, at Nowocoat selv har opkøbt fem virksomheder de sidste år, og at forudsætningen for købet var, at de havde en miljøcertificering. Ole Enevold er også sikker på, at miljøledelsen kan ses på Nowocoats bundlinje.
Når du trækker ISO 14001 frem, er du respekteret, ligegyldigt om du handler med Kina eller Sverige, fortæller Ole Enevold.
En vigtig grund til at øge ambitionsniveauet og blive certificeret i 2015 var, at ISO 14001 er en international standard.
'Vi er en international virksomhed, og ISO 14001 giver mening - uanset hvilket sprog eller kultur vi beskæftiger os med. Når du trækker ISO 14001 frem, er du respekteret, ligegyldigt om du handler med Kina eller Sverige, fortæller Ole Enevold.
Ajour med lovens krav og regler
Direktøren fremhæver også ISO 14001 som et dynamisk værktøj i forhold til at håndtere, at lovgivningen hele tiden ændrer sig.
’Lovgivningen kan være ret kompliceret, for den omhandler både medarbejdere, produkter, produktion og lokalområdet’, fortæller Ole Enevold. Her er standarden et godt redskab til at få indført processer, der letter opgaven med at holde sig ajour med den nyeste lovgivning, som bliver mere og mere kompleks.
Markeds- og konkurrencefordele for de virksomheder som har et grønt og veldokumenteret brand
Kasper Hillgaard Mühlbach, der er chefkonsulent i Dansk Standard, fortæller, at ISO 14001 er en blåstempling af virksomhedens miljøindsats, og at der er brandingværdi i at blive certificeret. Så viser man omverdenen, at man arbejder målrettet med at mindske sin miljøpåvirkning og at ens data er troværdige.
Han anbefaler, at virksomheder ikke blot ser på gevinsten nu og her, men også kigger på hvilke forventninger, som kunder og samarbejdspartnere vil have i fremtiden. Udvikler man grønnere produkter, giver det bedre markeds- og konkurrencefordele - også fremadrettet. Samtidig bliver det bliver nemmere at tiltrække morgendagens talenter til sin virksomhed, fordi man har et konkret bevis på, at man tager hensyn til miljøet, understreger Kasper Hillgaard Mühlbach.
Indhold er hentet
Læs mere om ISO 14001 og EMAS, som er de 2 miljøledelsesstandarder: