Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Produktudvikling - dit redskab til succesfulde produkter

Hvordan kommer du fra idé til konkret produkt, og hvornår og hvordan skal du videreudvikle eksisterende produkter? Få vejledning til produktudvikling her.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Din virksomhed bør forholde sig til produktudvikling og lægge en strategi for, hvordan I arbejder med processen. Ved at arbejde systematisk med produktudvikling, styrker du chancen for succes i din virksomhed. 

Produktudvikling i nye virksomheder – fra idé til produkt

For nyopstartede virksomheder kan overgangen fra en god idé til det færdige produkt være en krævende proces. Tidligt i processen må du som mindre virksomhed tage stilling til, om du har de nødvendige ressourcer og en økonomi, der kan understøtte produktudviklingen.

Den nye virksomhed kan også stå i en situation, hvor netværket endnu ikke er udbygget tilstrækkeligt, så det kan være svært at finde de nødvendige samarbejdspartnere. Fx til at hjælpe med at bygge prototyper, skaffe finansiering mv. En metodisk tilgang gør processen kortere og mere struktureret, og øger chancen for succes.

Indhold er hentet

Produktudvikling i etablerede virksomheder – vurdér din investering

Hvordan vurderer du, om der er behov for at videreudvikle eller udvikle nye produkter? Der er mange elementer der spiller ind, når du skal tage stilling til dette. Her er opstillet otte pejlemærker for, hvornår et produkt er for nedadgående, og du derfor skal vurdere din fremtidige investering i produktudviklingen. 

Pejlemærker for behov for produktudvikling

  1. Manglende vækst: Hvis du oplever nedgang eller intet salg over en længere periode, er det tid til at kortlægge forklaringer og løsninger. 

  2. Din markedsandel skrumper: Hvis du oplever, at din markedsandel skrumper, er der højst sandsynligt andre aktører, der imødegår dine kunders behov bedre end dig. 

  3. Du konkurrerer med virksomheder, du aldrig har hørt om: Nye konkurrenter kan være udtryk for disruption på markedet – nye innovative produkter udfordrer status quo. Pas på! 

  4. Stigende pres på din prissætning: Kvalitet koster, og  det ved kunderne. Hvis dine kunder ikke kan se nævneværdig forskel på dit produkt og et billigere alternativ, skal du overveje at justere prisen eller videreudvikle produktet.

  5. Vær opmærksom på udskiftning i dit salgsteam: Hvis dine salgsfolk har problemer med at sælge dit produkt og kan se større muligheder i andre virksomheder, søger de væk.

  6. Manglende kundehenvendelser: Hvis din marketingindsats ikke skaber henvendelser, er der noget galt. Et forældet produkt positionerer dig som en forældet virksomhed.

  7. Du kan eller vil ikke imødegå kundernes behov: Hvis dine kunder stiller urimelige krav, som du ikke kan/vil imødekomme, må du overveje produktets fremtid. Det samme gælder, hvis fx en markedsundersøgelse viser et behov hos kunderne, som dit eksisterende produkt ikke kan dække. 

  8. Dine konkurrenter forlader markedet: Det kan umiddelbart lyde som en fordel. Det er dog ofte udtryk for et marked i nedgang. Ingen forlader et lukrativt marked. 

Indhold er hentet

Produktudviklingens  faser

Hvis du baseret på ovenstående vurderer, at du vil fokusere dine kræfter på at videreudvikle dit produkt eller på at udvikle nye produkter, kan du med fordel følge nedenstående otte faser for produktudvikling.

Inden du går i gang, skal du overveje, hvem der skal deltage i de forskellige faser. Skal der deltage medarbejdere med forskellige funktioner, og har du måske brug for, at en ekstern partner deltager? Hvem skal involveres i de forskellige faser?

Du bør også afklare, om der fra starten skal sættes faste rammer for økonomi og ressourcer mv., eller om du foretrækker en idéudvikling, som ikke er hæmmet af fastsatte rammer.

Indhold er hentet

Tilskudsmuligheder, sparring og samarbejder

Produktudvikling er udfordrende og kompleks, men der er hjælp at hente. Afhængigt af din virksomheds profil findes der en række tilbuds- og tilskudsmuligheder.

Læs om tilskudsordninger

Indhold er hentet