Sådan indberetter du moms
Når du skal indberette moms, skal du registrere og afregne din virksomheds købs- og salgsmoms med Skattestyrelsen. Få overblik over, hvornår du skal indberette moms.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Brugtmoms er moms på brugte varer. Modsat almindelig moms, hvor du betaler moms af salgsprisen på varen, betaler du ved brugtmoms kun moms af fortjenesten. Få overblik over, hvornår du kan bruge brugtmomsordningen.
Indhold er hentet
Du har mulighed for at bruge brugtmomsordningen, hvis du er en momsregistreret virksomhed, der køber brugte varer med det formål at sælge dem videre. Det kan fx være, at du har en forretning, hvor du sælger antikviteter eller genbrug. Varen kan være købt af en privatperson, en ikke-momsregistreret virksomhed eller en momsregistreret virksomhed, som sælger varer under brugtmomsordningen.
Når du handler med varer under brugtmomsordningen, er der særlige krav, som du skal være opmærksom på. Der må fx ikke stå moms på dokumentationen for købet – det kan enten være en faktura eller et afregningsbilag. Der skal i stedet tydeligt stå, at varen er købt til videresalg under brugtmomsordningen.
Du indberetter og betaler brugtmoms på samme måde, som du gør med almindelig moms.
Momsen på en vare skal først indberettes, når den er solgt. Der er to forskellige metoder, du kan bruge, når du skal gøre din moms op – den individuelle metode og samlemetoden. Hvilken metode, du skal bruge, afhænger af, om du køber én eller flere varer – og om du kender den individuelle vares købspris.

Indhold er hentet
Så vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for fakturering, regnskab og beregning af moms, hvis du bruger brugtmomsordningen.