Indhold er hentet
Sådan bruger du brugtmomsordningen
Brugtmoms er moms på brugte varer. Modsat almindelig moms, hvor du betaler moms af salgsprisen på varen, betaler du ved brugtmoms kun moms af fortjenesten. Få overblik over, hvornår du kan bruge brugtmomsordningen.
Indhold er hentet
Hvornår kan du bruge brugtmomsordningen?
Du har mulighed for at bruge brugtmomsordningen, hvis du er en momsregistreret virksomhed, der køber brugte varer med det formål at sælge dem videre.
Det kan være, hvis du har en forretning, hvor du sælger antikviteter eller genbrug. Varen kan være købt af en privatperson, en ikke-momsregistreret virksomhed eller en momsregistreret virksomhed, som sælger varer under brugtmomsordningen.
Særlige krav til faktura og regnskab
Når du handler med varer under brugtmomsordningen, er der særlige krav, som du skal være opmærksom på. Der må ikke stå moms på dokumentationen for købet, som kan være enten en faktura eller et afregningsbilag. Der skal i stedet tydeligt stå, at varen er købt til videresalg under brugtmomsordningen.
Læs mere om opbevaring af bilag
Når du skal afregne brugtmoms
Du indberetter og betaler brugtmoms på samme måde, som du gør med almindelig moms.
Momsen på en vare skal først indberettes, når den er solgt. Der er to forskellige metoder, du kan bruge, når du skal gøre din moms op – den individuelle metode og samlemetoden.
Hvilken metode, du skal bruge, afhænger af, om du køber én eller flere varer – og om du kender den individuelle vares købspris.
Indhold er hentet
Køber eller sælger du brugte biler?
Så vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for fakturering, regnskab og beregning af moms, hvis du bruger brugtmomsordningen.