3 vigtige nøgletal for din virksomheds evne til at tjene penge
Sådan beregner du virksomhedens overskudsgrad, afkastningsgrad og dækningsgrad.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Har du en momsregistreret virksomhed, skal du føre et regnskab over køb og salg af varer og ydelser. Ved udgangen af hver momsperiode skal du opgøre den moms, du skal indberette til Skattestyrelsen. Det er en fordel at bruge et regnskabsprogram, der også kan håndtere momsregnskabet. Få overblik over, hvordan du laver din virksomheds momsregnskab.
Indhold er hentet
Regnskabet skal vise, hvor meget du skal indberette og betale i moms. Det skal som minimum indeholde en konto for:
Forskellen mellem købs- og salgsmomsen udgør den moms, du skal betale til Skattestyrelsen.
Du skal også indberette moms, selvom din virksomhed ikke har haft køb eller salg i indberetningsperioden. Du skal da indberette 0 kr. (nulindberetning).
Læs mere om momsregnskab på skat.dk
Momsen bliver bogført automatisk, når du registrerer dine bilag med et regnskabsprogram.
Du skal selv sørge for at opgøre momsen af momsperiodens kreditkøb og kreditsalg, hvis regnskabsprogrammet ikke gør det automatisk.
Hvis programmet indeholder et debitor- og kreditorregnskab, bliver momsen af dit kreditkøb eller kreditsalg bogført automatisk.