Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Sådan laver du et momsregnskab

Har du en momsregistreret virksomhed, skal du føre et regnskab over køb og salg af varer og ydelser. Ved udgangen af hver momsperiode skal du opgøre den moms, du skal indberette til Skattestyrelsen. Det er en fordel at bruge et regnskabsprogram, der også kan håndtere momsregnskabet. Få overblik over, hvordan du laver din virksomheds momsregnskab.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Hvad er købs- og salgsmoms?

Regnskabet skal vise, hvor meget du skal indberette og betale i moms. Det skal som minimum indeholde en konto for: 

  • Købsmoms, som er den moms, du bliver opkrævet, når du har købt en vare eller ydelse af andre. 
  • Salgsmoms, som er den moms, du opkræver, når du har solgt en vare eller ydelse til andre.  

Forskellen mellem købs- og salgsmomsen udgør den moms, du skal betale til Skattestyrelsen.   

Du skal også indberette moms, selvom din virksomhed ikke har haft køb eller salg i indberetningsperioden. Du skal da indberette 0 kr. (nulindberetning).

Læs mere om momsregnskab på skat.dkÅbner link i ny fane

Registrér dine bilag med et regnskabsprogram

Momsen bliver bogført automatisk, når du registrerer dine bilag med et regnskabsprogram. 

Du skal selv sørge for at opgøre momsen af momsperiodens kreditkøb og kreditsalg, hvis regnskabsprogrammet ikke gør det automatisk. 

Hvis programmet indeholder et debitor- og kreditorregnskab, bliver momsen af dit kreditkøb eller kreditsalg bogført automatisk. 

Læs mere om bogføringsprogrammer

Indhold er hentet