Indhold er hentet
Schæffergården: Bruger miljøcertificering som marketingredskab
Hotel- og konferencecenteret Schæffergården blev opmærksom på, at en miljøcertificering kunne give en ramme og en retning på deres miljøarbejde. Læs, hvordan en bæredygtig profil viste sig at være en god forretning og et godt marketingredskab.
Indhold er hentet
Schæffergården har gennem de seneste år sat bæredygtighed højt på dagsordenen. Hotel- og konferencecenteret i Nordsjælland har bl.a. reduceret madspild og energiforbrug, og de er blevet miljøcertificeret med Svanemærket.
Schæffergårdens grønne rejse
Direktør Peter Feddersen fik øjnene op for mulighederne ved grøn forretningsudvikling, da han blev inviteret til at deltage i et offentligt-privat partnerskab med fokus på at fremme bæredygtighed i erhvervslivet. Efter et indledende energitjek, der viste store potentialer for besparelse, fik han mod på mere.
’Vi troede ikke, at vi havde penge til at lave den nødvendige investering, men gennem det projekt, vi var med i, fik vi hjælp til at regne business casen igennem, og da indså vi, at vi havde overskud i driften fra dag ét, og at tilbagebetalingstiden var noget kortere end frygtet’, siger Peter Feddersen, direktør hos Schæffergården.
Miljømærkecertificering
Næste skridt blev en analyse af, hvad der skulle til for at opnå en miljømærkecertificering, som både gav en ramme og en retning på miljøarbejdet samt muligheder for at markedsføre sig på det. Schæffergården er i et konkurrencepræget marked, så at kunne differentiere sig ved hjælp af en bæredygtig profil viste sig at være en god forretning.
’Jeg har virkelig fået øjnene op for miljømærkers værdi – også som et marketingredskab. Det var lidt tilfældigt, at vi så mulighederne i at forfølge miljømærkning. Men til en workshop om emnet fik vi redskaberne til at spore os ind på, hvilke mærker der passede vores virksomhed’, siger Peter Feddersen, direktør hos Schæffergården.
Schæffergården optimerede deres affaldssortering, investerede i en biokværn, gjorde deres vaskeprocedure kemikaliefri og iværksatte flere andre tiltag. Det gav dem Svanemærket, der er en målestok for grøn og cirkulær forretningsudvikling samt et redskab til markedsføring.
Schæffergården arbejder fortsat med løbende optimering og udvikler nye idéer til at styrke den grønne profil. Fx er de kommet langt med udviklingen af deres egen køkkenhave som en erstatning for at skulle indkøbe råvarer hos grossister, så der er kortest mulig vej fra jord til bord.
Støttet af:
