Få adgang til dine ansøgninger og tilskud, og tilpas din profil, så du får besked om indhold, der er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
Selskabsskat for ApS og A/S
Selskabsskat er den skat, som bl.a. virksomhedsformerne ApS og A/S skal betale til staten af deres overskud, når året er omme. For at kunne betale skatten korrekt, skal du udfylde et oplysningsskema (tidligere selvangivelse) samt betale acontoskat. Få overblik over, hvordan du betaler selskabsskat.
Selskabsskatten i Danmark er på 22 % og beregnes som udgangspunkt på baggrund af selskabets overskud. Det kaldes også for selskabets skattepligtige indkomst.
Sådan betaler du selskabsskat
For at kunne betale skatten korrekt skal du gøre følgende:
Dit årsregnskab er en del af den årsrapport, du skal indsende til Erhvervsstyrelsen en gang om året. Hvis ikke du indsender årsrapporten til tiden, bliver du pålagt en afgift, og hvis denne ikke betales, bliver selskabet tvangsopløst.
Når du ejer et selskab, skal du udfylde et oplysningsskema (tidligere selvangivelse) for selskaber for at kunne betale din skat korrekt. Men før du kan oplyse, skal du have lavet selskabets årsregnskab. Tallene fra regnskabet skal du bruge for at kunne udfylde oplysningsskemaet. I skemaet skal du bl.a. give oplysninger om dit selskabs resultat for året (overskud eller underskud), renteindtægter, renteudgifter og regnskab.
Det er ikke unormalt, at selskaber ikke betaler selskabsskat i et eller flere indkomstår. Det skyldes bl.a., at selskabers skattepligtige indkomst kan variere alt efter udviklingen i indtjeningen, men også at fx selskabernes investeringer, fraskrivninger og underskud fra tidligere år kan reducere det beløb, der skal betales selskabsskat af.
Hvad er fristen for at oplyse?
Fristen for at oplyse er som udgangspunkt 6 måneder efter årets udløb. For selskaber, der følger kalenderåret, vil det sige den 30. juni.
Du kan også have et forskudt indkomstår, hvor fristen er 6 måneder efter indkomstårets udløb, dog senest 1. september året efter.
Hvis du ikke oplyser til tiden, skal du betale et skattetillæg.
Hold øje med selskabets digitale postkasse, hvor Skattestyrelsen minder dig om fristen for oplysningsskemaet. Du kan også oplyse dine kontaktinfo, så du får en mail, når fristen nærmer sig.
Selskabsskatten betales aconto forud i to rater to gange årligt – også kaldet ordinær acontoskat. Den ordinære acontoskat udregnes af Skattestyrelsen. Raterne beregnes ud fra gennemsnittet af dit selskabs betalinger af selskabsskat de seneste tre år og betales to gange årligt.
Hvis du i løbet af året kan se på dit regnskab, at raterne bør korrigeres, kan du vælge at indberette yderligere frivillig acontoskat, hvis du forventer et større overskud, eller du kan nedsætte de beregnede ordinære rater, hvis du forventer at få underskud.
Hvis du forventer et mindre eller et større overskud, end den ordinære acontoskat, kan du frivilligt indbetale mindre eller mere acontoskat. Det gør du ved at oprette ’frivillig acontoskat’ i TastSelv Erhverv. Her får du samtidig mulighed for at betale en tredje frivillig acontoskatterate, hvis den ordinære rate er sat for lavt.
Du indberetter din ordinære eller frivillige acontoskat via TastSelv Erhverv på skat.dk og betaler via din Skattekonto.
De første tre år af selskabets levetid kan man naturligvis ikke beregne en ordinær acontoskat. Det er derfor frivilligt, om selskabet vil betale acontoskat eller blot oplyse via oplysningsskemaet og betale en gang om året. Efter tre år fastsættes to ordinære rater for acontoskatten, som betales to gange om året.
NB: Udbyderen af servicen kan sætte en eller flere cookies, når du afspiller eller deler videoen. Læs om cookies
Indhold er hentet
Se Skattestyrelsens video om nyt selskab, og få de grundlæggende ting om regnskab og moms på plads.
Hvis du driver virksomhed for at dyrke en personlig interesse og ikke for at leve af den, så driver du formentlig en hobbyvirksomhed. Bliv klogere på, hvad der definerer en hobbyvirksomhed, og om du skal betale skat og moms af din hobby.
Læs mere om hobbyvirksomhed
Sådan får du fradrag for udgifter i en personligt ejet virksomhed
Du kan få fradrag for de udgifter, du har, når du driver en personligt ejet virksomhed. Du skal kunne dokumentere det, du trækker fra. Gem derfor altid dine bilag. Få overblik over, hvordan du får fradrag.