Få adgang til dine ansøgninger og tilskud, og tilpas din profil, så du får besked om indhold, der er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
Vælg branche og bibranche til din virksomhed
Alle danske virksomheder har en branchekode. Når du opretter din virksomhed, bliver du automatisk bedt om at vælge en branche. Branchen fortæller, hvad du arbejder med i virksomheden. Hvis du arbejder inden for flere brancher, kan du registrere bibrancher.
Når du opretter din virksomhed, skal du angive, inden for hvilken branche du primært arbejder, fx detailhandel. Du kan angive både hovedbranche og bibranche.
Hovedbranchen beskriver den primære aktivitet i virksomheden, altså den aktivitet, som giver den største værditilvækst, og du vælger selv, hvilken hovedbranche din virksomhed skal tilhøre. Valg af hovedbranche har blandt andet betydning for, om du skal betale skat, moms eller andre afgifter.
Bibranchen beskriver den øvrige aktivitet i virksomheden, hvis din virksomhed arbejder inden for mere end én branche, fx hvis du både sælger tøj og fødevarer. Det er muligt at registrere op til tre bibrancher.
Du skal kun tilføje bibranche, hvis biaktiviteten udgør mindst 10% af den samlede omsætning og mindst 500.000 kroner om året. Dog er det af hensyn til andre myndigheders krav muligt at registrere bibrancher, selvom de nævnte betingelser ikke er opfyldt.
Vigtigt at registrere den korrekte branche
Det er vigtigt, at du registrerer den rigtige branche, da den er afgørende for en række ting, fx forsikringspræmie, affaldsafgift m.v.
Du skal derfor altid tage stilling til, hvilken branche din virksomhed tilhører. Det gælder både, når du starter virksomheden, hvis du skifter branche under driften af virksomheden, og hvis du udvider din virksomhed til flere brancheområder (bibrancher).
Du bør ændre din branchekode, når en anden aktivitet vurderes at være den største set over en længere tidsperiode.
Hver branche har en branchekode. Branchekoderne udarbejdes af Danmarks Statistik og bruges til at føre statistik over blandt andet virksomheders omsætning, beskæftigelse, investeringer og serviceydelser.
Hvis din virksomhed har aktiviteter på flere adresser, skal den have en produktionsenhed og et p-nummer pr. adresse. Hvis du har forskellige aktiviteter i din virksomhed og gerne vil adskille afregningerne, kan du oprette et SE-nummer. Bliv klogere på, hvad du skal bruge p-numre og SE-numre til.
Læs mere om p-nummer og SE-nummer
Sådan får du en erhvervskonto til din virksomhed
En erhvervskonto er en bankkonto, som er tilknyttet din virksomheds CVR-nummer. Alle virksomheder har ret til en basal erhvervskonto i en dansk bank.
Sådan får du en erhvervskonto til din virksomhed
Sådan får du NemKonto til din virksomhed
Din virksomhed skal have en NemKonto, som myndighederne bruger, når de udbetaler penge til virksomheden. Det kan for eksempel være, hvis Skattestyrelsen skal returnere moms til din virksomhed, eller der er andre udbetalinger til din virksomhed fra stat eller kommune.
Læs mere om NemKonto
Guide til genoptagelse af virksomhed
Hvis du får brev om, at din virksomhed er sendt til tvangsopløsning hos skifteretten, er der stadig mulighed for at bevare den. Det kræver, at du ansøger om og får lov til at genoptage virksomheden. Brug guiden til at komme i gang med det samme.