Når du indgår aftale med en forhandler, har denne ret til at videresælge dine produkter til kunderne i det aftalte markedsområde. Afhængigt af den kontrakt, I indgår, kan det være i forhandlerens eget navn og for egen regning. Det kan være en god løsning, hvis dit primære formål med forhandleraftalen er at få nogle produkter ’ langet over disken’.
Typisk aftales dog, at forhandleren står for de direkte og lokale markedsrelaterede omkostninger, som understøttes af markedsføringsmateriale og support fra producenten. Fordelen ved denne model er, at det giver dig bedre mulighed for at sikre genkendelighed og ensartet branding af dine produkter på tværs af markeder, hvis dette er en vigtig del af din strategi.
Forhandleren får med aftalen reelt ret til selv at fastsætte salgsprisen til kunderne og dermed avancen ved salget.
Det er vigtigt at understrege, at det ifølge konkurrenceloven ikke er lovligt, at producenten dikterer priser til forhandleren. Normalt har parterne dog en fælles interesse i at undgå større prisforskelle på tværs af markeder. Særlige konkurrenceforhold i markedet kan tale for at tilpasse prissætningen lokalt.
Forhandleren forpligter sig på sin side til at gøre sit bedste for at sælge dine produkter eller ydelser, fx ved brug af dit markedsføringsmateriale, træning af eget personale og udstilling af dit produkt.
Med forhandleraftalen aftaler du dine egne priser og bekræfter dit ansvar i forhold til at levere produkter og reservedele, produktets sikkerhed, garanti og rettidig levering mv.
Når I har lavet en forhandleraftale, har I fx klarhed over:
• aftalens parter
• varen eller ydelsen, der forhandles
• en evt. eneforhandlers forretningsområde
• bestilling og accept
• priser og betalingsvilkår
• leveringstid og sted
• markedsføring og kundeservice
• beskyttelse af immaterielle rettigheder
• misligholdelse
• hemmeligholdelse
• konkurrenceforhold.