Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Beskriv og test din forretningsidé

Forretningsidéen er det første skridt på din rejse som iværksætter. Få hjælp og gode tips til at beskrive og teste din forretningsidé.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Hvad er en forretningsidé?

En forretningsidé beskriver, hvad du vil lave en forretning omkring, og hvordan du forventer at tjene penge på din idé.  

En forretningsidé kan komme i mange former og starter ikke nødvendigvis som en idé til en virksomhed. Det kan fx være, at du har fået en idé til et produkt eller ydelse, som du vil føre ud i livet. Det kan også være, du har en kompetence eller et fag, du gerne vil have frihed til at arbejde med på egen hånd, fx et håndværks- eller servicefag.

Når du har sat dig for at arbejde med din forretningsidé, er det vigtigt, at du bruger den første tid på at blive så skarp som mulig på den. Det handler om at få afklaret en række ting, fx om der er et behov, om der er marked, og om der måske er nogen, der er kommet dig i forkøbet.

Hvorfor beskrive din forretningsidé?

Det er vigtigt, at du beskriver din forretningsidé, da den danner grundlag for dit videre arbejde. Beskrivelsen skal gøre det tydeligt, hvorfor din forretningsidé er værd at forfølge, og hvordan du tænker at føre din idé ud i livet.

Beskrivelsen skal kunne forstås af flere interessenter, men først og fremmest skal dine potentielle kunder kunne forstå den og se et potentiale i den. Derefter skal samarbejdspartnere, banker eller investorer også kunne forstå din idé, og hvorfor de bør investere i den. I den forbindelse skal forretningsidéen kunne indgå som en del af din forretningsplan.

Start derfor med at beskrive din forretningsidé så præcist som muligt, og afprøv efterfølgende, om idéen er holdbar, dvs. om der er et behov og et marked for den.

Sådan beskriver du din forretningsidé i 3 trin

Indhold er hentet

Test din forretningsidé, inden du starter virksomhed

Når du har beskrevet din forretningsidé på en måde, som du er tilfreds med, så skal du afklare, om produktet kan fungere i virkeligheden, og om der et marked for din idé.

Et godt råd er at teste din forretningsidé tidligt. Kom ud til dine potentielle kunder, og find ud af, om din idé holder stik. Byg, spørg og lær:

  • Løser idéen det, den skal?
  • Er den forståelig for din potentielle kunde?
  • Skal der laves forbedringer?

Med en tidlig test sikrer du dig vigtig viden. Det kan være, at du bliver bekræftet, i at din idé er værd at gå videre med, og at den kan blive til en forretning.

Det kan også være, du finder ud af, at den ikke fungerer, som du havde håbet, og at du måske bør justere idéen eller helt droppe den. Ved at teste dig frem kan du spare dig selv for mange penge, bekymringer og kostbar tid.

Tips til at teste en forretningsidé

Indhold er hentet

Vil du have hjælp til at føre din virksomhed fra idé til virkelighed?

Få en snak med vores erfarne forretningsudviklere. De kender markedet, har personlige erfaringer og faglige kompetencer – og de står klar til at hjælpe dig. Helt gratis!

Hvornår skal du lave en forretningsplan og forretningsmodel?

Forretningsmodel

Indhold er hentet

En forretningsmodel er en struktureret måde at beskrive, hvordan din virksomhed vil tjene sine penge.

Hvis du har testet din forretningsidé og er klar til at tage din idé videre til markedet, er du klar til at beskrive din forretningsmodel.

Læs mere om forretningsmodel

Forretningsplan

Indhold er hentet

En forretningsplan skal du ofte bruge, når du har behov for at låne penge i banken eller søge ekstern finansiering hos fonde, business angels mv.

Din forretningsplan skal bl.a. indeholde information om din forretningsidé og forretningsmodel.

Få hjælp til at lave din forretningsplan

Kom godt fra start

Når du starter ny virksomhed, er det vigtigt at være godt forberedt og få skabt et stærkt og levedygtigt fundament for din virksomhed.

Indhold er hentet