Indhold er hentet
Kvikguide til pitch af din forretningsidé
Som iværksætter er det vigtigt, at du kan sælge din idé og dit projekt på en overbevisende måde. Pitchet skal på kort tid give dine tilhørere svar på de vigtigste spørgsmål og gøre dem interesserede i at vide mere om dig og din virksomhed. Få hjælp her til at komme i gang med at pitche.
Indhold er hentet
En stærk pitch er særlig relevant for iværksættere, der søger at rejse investorkapital til udvikling af deres virksomhed. Men uanset hvor du selv er på din iværksætterrejse, kan denne vejledning til pitchet inspirere dig, fordi den sætter fokus på mange af de vigtige ting, man skal have styr på som succesfuld iværksætter.
Kend din målgruppe
Det er vigtigt, at du gør dig klart, hvem du pitcher for. Er du fx ude i en kort pitch for en potentiel samarbejdspartner? Eller skal du holde et professionelt forretningspitch for en bank eller en potentiel investor for at rejse investorkapital? Det har betydning for, hvordan du tilrettelægger dit pitch.
Det lægger investorer vægt på, når du pitcher
Fra forretningsidé til pitch
En stærk forretningsidé skaber de bedste forudsætninger for et stærkt pitch. Har du en stærk og overbevisende forretningsidé? Det indebærer, at du har undersøgt og udviklet den, så du tydeligt kan formidle til andre, hvordan du rammer et behov i markedet. Det er en styrke, hvis du kan gøre det konkret ved at vise produkter, du allerede sælger, eller prototyper på dit nye produkt.
Forretningspitchet
Potentielle investorer og banker vil i særlig grad interessere sig for økonomien og de centrale forretningsaspekter af din idé - aktuelt og de næste par år. De har brug for at kvalificere deres beslutninger og vurdere forretningspotentialet i din idé samt risici forbundet med en mulig investering.
Desto længere fremme du er med at udvikle din idé til en egentlig forretning, desto lettere vil du kunne tiltrække investorer. Mange investorer vil først interessere sig for dit projekt, når du har omsat din forretningsidé til en konkret virksomhed og bevist, at din idé kan skabe overskud og har potentiale for vækst.
Undgå de typiske faldgruber i pitchet, som er at:
tale for længe - dvs. udover den fastsatte tidsramme
Indhold er hentet
mangle struktur og undlade at tale om vigtige forhold, der interesserer tilhøreren
Indhold er hentet
tale for brancheteknisk og hen over hovedet på tilhøreren.
Indhold er hentet
Model for dit næste pitch
Lad dig inspirere af nedenstående model, der kan skaleres op og ned efter situation og målgruppe.
Indhold er hentet
Forberedelse er afgørende for at få styr på indholdet, formen og tiden
Det kræver forberedelse og øvelse at lykkes med det succesfulde pitch, som kommer omkring de vigtigste forhold ved dit produkt og virksomhed, og som er struktureret og slagkraftigt.
Længden af dit pitch vil afhænge af målgruppen og den konkrete situation. Særligt i en professionel sammenhæng bør du være så godt forberedt, at du - efter behov - let kan variere længden af dit pitch til fx 3, 5 eller 10 minutter.
Mange vælger at understøtte deres pitch med fx en PowerPoint med tal og billeder.
Pitchet handler også om at få feedback
Som iværksætter ønsker du naturligvis at overbevise andre om dit projekt. Men det er lige så vigtigt for dig at få relevant feedback i form af viden og idéer, som kan bidrage til at udvikle og skærpe din forretningsidé
Selv den bedste idé og mest lovende iværksættervirksomhed kræver fortsat udvikling og hårdt arbejde for at blive en succesfuld og bæredygtig forretning. Ingen er fejlfrie og undgår bump på vejen. Din troværdighed er en værdi for din virksomhed, og derfor er det vigtigt at være åben om alle væsentlige forhold og være parat til at besvare spørgsmål - også dem, som dykker ned i udfordringer.
Vær også opmærksom på at tiltrække de rigtige samarbejdspartnere. I sidste ende er det dine ambitioner som iværksætter, der er afgørende. Ønsker du en lille forretning som selvstændig, eller har du store ambitioner om at skabe det næste væksteventyr?