Få adgang til dine ansøgninger og tilskud, og tilpas din profil, så du får besked om indhold, der er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
Få hjælp til dine handelsbetingelser for salg og levering, når du sælger B2B
Når du sælger din virksomheds produkter eller serviceydelser, B2B, skal du vedlægge dine salgs- og leveringsbetingelser som en del af din kontrakt med køber. Få vejledning og en skabelon her.
Hvis du ikke har udarbejdet skriftlige salgs- og leveringsbetingelser for din virksomhed, risikerer du, at andre love, som ikke nødvendigvis er til din fordel, er gældende.
Aftal salgs- og leveringsbetingelser
Sælger din virksomhed produkter B2B, bør du aftale salgs- og leveringsbetingelser med dine kunder.
Hvis ikke du gør det, er det nemlig alene købelovens og aftalelovens regler, som gælder, og det er ikke altid til din fordel.
Du skal bruge dine salgs- og leveringsbetingelser, når du sælger og leverer produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser til erhvervskunder. ’Tilknyttede ydelser’ betyder ydelser i form af fx installation eller tilpasning af et standardprodukt, men ikke ydelser i form af udvikling af et nyt produkt.
Du skal også aftale salgs- og leveringsbetingelser, når du sælger serviceydelser.
Aftalegrundlaget er din sikkerhed
Salgs- og leveringsbetingelserne udgør aftalegrundlaget mellem dig og din kunde. Du bør derfor henvise til dine vedhæftede salgs- og leveringsbetingelser med en tydelig angivet dato - både i tilbud og efterfølgende ordrebekræftelser. Dermed er din kunde bekendt med jeres aftale fra starten af samarbejdet. Dine salgs- og leveringsbetingelser skal indeholde en beskrivelse af produktet eller ydelsen, prisen og vilkår for garanti, forsinket betaling og levering mv.
Vær opmærksom på, at når du er underleverandør til din kunde, vil I typisk lave en leverandøraftale. Her bør I se på, om I kan indarbejde nogle af dine B2B salgs- og leveringsbetingelser i leverandøraftalen.
Få en snak med vores erfarne forretningsudviklere. De kender markedet, har personlige erfaringer og faglige kompetencer – og de står klar til at hjælpe dig. Helt gratis!
Indhold er hentet
Overvej også en advokat
Som med alle andre aftaler er det en god idé at lade en advokat løbe dine salg- og leveringsbetingelser igennem. På den måde sikrer du dig, at der ikke er noget, du har overset, eller som kan give anledning til ubehagelige overraskelser.
Salg og levering til private kunder
Forbrugeraftaleloven er central for salg og levering af produkter og serviceydelser fra din virksomhed til private kunder. Dertil kommer købeloven og e-handelsloven, som det også er vigtigt at kende.
Som dygtig sælger skal du forstå dynamikken i et salg. Vær forberedt, lyt og tag mod feedback. Så kan du selvsikkert lukke ordren.
Læs mere om salgskompetencer
Kundesystem (CRM) hjælper dig med at arbejde systematisk og smart med dine kunder
Dine kunder er det vigtigste for din virksomhed, og der er kamp om dem. Et kundesystem (CRM-system) hjælper dig med at tiltrække og fastholde kunder, og dermed er det en vigtig brik i din virksomhed.
Læs mere om kundesystemer
Købeloven: Kend reglerne for køb og salg
Få styr på reglerne i købeloven og de særlige forbrugerbeskyttende regler, som gælder, når du sælger til forbrugere (B2C). Ved handel med andre virksomheder (B2B) er der aftalefrihed, og købelovens regler gælder kun, hvis I ikke har aftalt andet.