Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Kundesystem (CRM) hjælper dig med at arbejde systematisk og smart med dine kunder

Dine kunder er det vigtigste for din virksomhed, og der er kamp om dem. Et kundesystem (CRM-system) hjælper dig med at tiltrække og fastholde kunder, og dermed er det en vigtig brik i din virksomhed.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Hvad er CRM?  

CRM står for Customer Relationship Management og er et system, der samler alle kundeinformationer ét sted. Systemet kan bruges til at forbedre kvaliteten af kundeservice, salg og marketingskampagner. Medarbejdere med kunderelationer kan hurtigt og let slå en kunde op og træffe velbegrundede beslutninger om salg og service. CRM giver dig og dine medarbejdere mulighed for at arbejde aktivt med kunderelationer. 

Gevinster ved at bruge et CRM-system 

Et CRM-system samler nøgleoplysninger om kunderne, bl.a. korrespondancer, salgshistorik, præferencer og oplysninger om kontaktpersoner. Det gør det nemmere at fremsøge konkrete kunder eller fremsøge relevante kundeemner på baggrund af deres oplysninger.

På den baggrund kan du:  

  • målrette tilbud til potentielle og nuværende kunder (fx brug af rabatter).
  • strukturere, hvem du skal opsøge hvornår og hvorfor med henblik på salg.
  • give en bedre kundeoplevelse, der bærer præg af, at du kender kunden og vedkommendes behov.
  • bruge CRM-data til at få indsigt i og forbedre salgsarbejdet.
  • lave e-mailkampagner, nyhedsbreve og yde bedre kundesupport.

Indhold er hentet

Hvornår er et CRM-system en god idé? 

Det kan særligt give værdi i din virksomhed med et CRM-system, hvis: 

  • du kommunikerer med kunderne flere forskellige steder, fx i din butik, via telefonen eller online, og har brug for at samle oplysninger om kunden ét sted. 
  • du har flere kontorer og/eller mobile medarbejdere og har brug for let at kunne dele og styre kundeoplysninger fra alle kilder.  
  • dit udvalg af produkter og serviceydelser er stort, og udvalget ændrer sig relativt ofte, så det giver mening for dig at henvende dig til de samme kunder flere gange. 

Hvad skal du huske, når du bruger et CRM-system?  

CRM-systemer kan være store og komplekse, men det behøver de ikke nødvendigvis at være. Der findes også mindre, og mere simple systemer, hvis dit behov til funktioner ikke er så stort.

Uanset behov er der en række overvejelser, du bør gøre dig, så du kan stille krav til systemet. 

Det skal du være opmærksom på

Optimér din forretning

Optimering af din forretning handler om at fortsat at stå stærkt i markedet, være konkurrencedygtig, økonomisk bevidst i forhold til tid og penge – og ikke mindst kunne se fremad med ro i maven.

Indhold er hentet