Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Sådan indberetter du løn

Hver måned skal du indberette løn til Skattestyrelsen. Det er op til dig, om du selv vil gøre det, eller om du vil have et lønbureau eller en revisor til at hjælpe dig. Uanset hvad du vælger, er det dit ansvar, at indberetningerne er korrekte, og at du betaler til tiden. Få overblik over, hvordan du indberetter løn.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Skat af ansattes løn

Når du skal udbetale løn til dine medarbejdere, er der en række regler og forhold, du skal have styr på, inden du indberetter og udbetaler løn. Du skal trække A-skat, am-bidrag og eventuelt ATP-bidrag af løn, godtgørelser, bonusser, provision og en række personalegoder. Det gælder også gaver og fratrædelsesgodtgørelse over en vis størrelse.

I visse tilfælde gælder der særlige regler for udbetaling af løn. Det gælder bl.a., hvis du betaler vederlag til freelancere.

Læs mere om skat af personalegoder på skat.dkÅbner link i ny fane

Indhold er hentet

Hvad skal jeg indberette?

Når du er registreret som arbejdsgiver, skal du hver måned indberette lønoplysninger til Skattestyrelsen. Du skal indberette A-indkomst, feriepenge, løntimer, A-skat, AM-bidrag og ATP-bidrag.

Har du et selskab, fx ApS eller A/S, skal du også huske at indberette din egen løn. Hvis du en måned ikke udbetaler løn, skal du stadig huske at indberette – i det tilfælde skal du lave en nul-indberetning.

Har du en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S, skal du kun registrere dig som arbejdsgiver, hvis du ansætter nogen.

Læs mere om, hvordan du registrerer dig som arbejdsgiverÅbner link i ny fane

Du indberetter via Skattestyrelsens system eIndkomst, som du har adgang til i TastSelv Erhverv. 

Gå til TastSelv Erhverv på skat.dkÅbner link i ny fane

Læs mere om, hvad du skal være opmærksom på, når du har ansatte, på skat.dkÅbner link i ny fane

Hvordan skal jeg indberette løn?

Når du skal indberette løn, skal du vælge, om du vil gøre det via et lønbureau eller en revisor, eller om du selv vil indberette til Skattestyrelsen. Uanset hvad du vælger, er det dit ansvar, at indberetningerne er korrekte, og at du betaler til tiden.

Indhold er hentet

Sådan betaler du A-skat og am-bidrag

Når du har regnet dig frem til det beløb, du skal betale i A-skat og am-bidrag, og har indberettet det, skal du indbetale beløbet til Skattekontoen. 

Læs mere om, hvordan du bruger SkattekontoenÅbner link i ny fane

Indhold er hentet

Hvad er ATP-bidrag?

ATP står for Arbejdsmarkedets Tillægspension. ATP blev indført i 1964 som supplement til den danske folkepension. Folketinget vurderede dengang, at folkepensionen ville blive en stor udgift for staten og sikrede derfor med ATP-bidraget, at den enkelte dansker kunne spare op til pension via lønnen.

Du har som arbejdsgiver pligt til at betale ATP ind for dine medarbejdere, som de får udbetalt sammen med folkepensionen.

Cookies Læs mere om ATP Livslang PensionÅbner link i ny fane

Hvad er AM-bidrag?

AM-bidrag står for arbejdsmarkedsbidrag og er en skat på 8 %, som alle lønmodtagere og selvstændige betaler af deres løn.

Det blev indført af Folketinget i 1993 og bliver brugt til udbetaling af sygedagpenge, barselsdagpenge og til at hjælpe ledige i gang med opkvalificering og jobtræning. 

Optimér din forretning

Optimering af din forretning handler om at fortsat at stå stærkt i markedet, være konkurrencedygtig, økonomisk bevidst i forhold til tid og penge – og ikke mindst kunne se fremad med ro i maven.

Indhold er hentet