Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Vær opmærksom på falske fakturaer og fiktive kunder

Falske fakturaer og fiktive kunder kan resultere i store økonomiske tab for din virksomhed. Vær derfor ekstra opmærksom på de fakturaer, du modtager, eller hvis din faste kunde pludselig ændrer kontaktoplysninger.

Indhold er hentet

Mange virksomheder modtager fakturaer på varer eller services, de aldrig har købt. Eller de oplever at modtage oplysninger om, at en fast kunde har ændret kontaktoplysninger. Falske fakturaer og fiktive kunder kan således resultere i store tab for din virksomhed, hvis ikke du er opmærksom.

Eksempler på svindel med fakturaer

1

Indhold er hentet

Svindel med falske fakturaer kan bl.a. ske ved, at hackere skaffer sig adgang til din leverandørs mailsystem. Herfra sender de dig en faktura, som ligner den, du plejer at modtage fra din leverandør. Det kan også være, at de sender en falsk faktura fra en mailadresse, der ligner den mailadresse, din leverandør plejer at sende fakturaer fra.

2

Indhold er hentet

Fiktive kunder kan være kunder, der placerer en ordre hos dig med levering til en fiktiv adresse. Din salgsfaktura er som udgangspunkt ægte, men kunden driver en fiktiv virksomhed med et fiktivt regnskab. Kundens intention er kreditbedrageri. Din salgsfaktura vil derfor aldrig blive betalt, og du vil lide et tab.

Faresignaler, du skal holde øje med

Spørgsmål og svar

Optimér din forretning

Optimering af din forretning handler om at fortsat at stå stærkt i markedet, være konkurrencedygtig, økonomisk bevidst i forhold til tid og penge – og ikke mindst kunne se fremad med ro i maven.

Indhold er hentet