Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Innovation er nye idéer, som du bruger til at udvikle din virksomhed og skabe resultater

Innovative virksomheder er i stadig bevægelse for at udvikle bedre og nye produkter og forbedre deres processer, organisation og markedsføring. Ofte kan fokus for mange mindre virksomheder være på den daglige drift. Men hvis du vil sikre din fremtidige overlevelse eller skabe vækst for din virksomhed, er det nødvendigt, at I afsætter tid til udvikling og innovation.

Skrevet i samarbejde med:

Indhold er hentet

Innovation forudsætter nytænkning og gode idéer. Men først når du og din virksomhed omsætter idéerne til reelle fornyelser og forandringer i virksomheden, kan du kalde din virksomhed for innovativ.

Derfor skal du innovere!

Selv ledende virksomheder på markederne (markedslederne) kan hurtigt komme i en situation, hvor de taber markedsandele og indtjening, hvis de ikke evner at innovere. Der kan komme nye virksomheder med lignende produkter, som ’taler mere ind i tiden’, har en lavere prissætning, eller som på en ny og bedre måde adresserer kundens behov.

Er din virksomhed innovativ?

CBS, SDU og Teknologisk Institut har udviklet en test til små og mellemstore produktionsvirksomheder, som er finansieret af Industriens Fond.

Når du svarer på nogle få spørgsmål om dine produkter, processer, organisation og markedsføring, får du en samlet vurdering af din virksomheds evne til at innovere – sammenlignet med andre virksomheder, som ligner din.

Tag innovationstesten

Hvor kommer idéerne fra?

Små og mellemstore virksomheder, som er innovative, vil ofte have en organisation og kultur, som fremmer muligheden for at generere, opsamle, vurdere og afprøve nye idéer. Vær opmærksom på, at nye idéer også kan komme udefra, fx via netværk, partnerskaber og branchefælleskaber - eller måske endda fra beslægtede eller helt andre forretningsområder. Der er ikke nødvendigvis behov for særskilte funktioner og medarbejdere, dedikeret til innovation. Men det er en forudsætning, at din virksomhed evner både at have fokus på at producere og på at udvikle og innovere. Innovation behøver ikke altid være en pludselig eller stor forandring i din virksomhed. Innovation kan også foregå mere gradvist, når I optimerer nogle arbejdsgange, måske benytter mere digitalisering, eller når I forbedrer jeres nuværende produkter og markedsførings- og salgskanaler.

1

Bedre og nye produkter, dine kunder er hele tiden på jagt!

Indhold er hentet

Kunderne er interesserede i at købe dit produkt, når de oplever, at produktet opfylder et behov eller løser et problem, og prisen samtidig er konkurrencedygtig.

Måske sælger dine produkter godt hos en solid og loyal kundekreds. Men hvis du skal udvide dit marked, eller blot fastholde din markedsandel i fremtiden, kan det være nødvendigt at sikre et løbende flow af idéer til, hvordan du kan udvikle dine produkter. Der kan være behov for at udvikle på produktets form, materialer/ingredienser eller tekniske forbedringer, som gør produktet mere smart og attraktivt.

Det er ikke altid tilstrækkeligt at udvikle på eksisterende produkter. Tiden kan ’løbe fra' dine produkter, og hvis du ikke i tide har udviklet en ny produktportefølje, kan det skade din virksomheds evne til at overleve på sigt i den hårde globale konkurrence.

Hvis du har vækstambitioner for din virksomhed, er innovation af både nuværende og nye produkter i reglen afgørende for, at dine ambitioner kan blive til virkelighed.

Læs mere om produktudviklingÅbner link i ny fane

2

Gør processerne mere effektive!

Indhold er hentet

Processerne i din virksomhed kan omfatte administration, produktion og distribution - herunder fx fremstilling og montering og på lageret fx palletering, pluk og forsendelse.

Digitalisering og semi- eller fuld automatisering er en af mulighederne for at nedsætte omkostningerne i produktion, lagerstyring og distribution. Men der kan også ligge besparelser i at kigge på, om arbejdsgangene er tilrettelagt på en hensigtsmæssig måde. Skabes der fx flaskehalse i form af materialer, som er uhensigtsmæssigt placeret, eller som ikke modtages i rette tid? Så kan problemet måske løses ved at kortlægge virksomhedens processer, identificere flaskehalsene og ændre processerne, så der kommer et bedre flow i produktionen eller på lageret.

Læs om optimering af processerÅbner link i ny fane

3

Er din organisation gearet til innovation?

Indhold er hentet

Meget topstyrede organisationer kan opleve problemer med manglende effektivitet. Der kan opstå ’organisatoriske flaskehalse’, hvor medarbejdere må vente på godkendelse fra en enkelt eller nogle få personer, før de kan komme videre med opgaven eller få feedback på løsninger og nye idéer. En fremgangsmåde kan være at decentralisere organisationen og gøre den mindre topstyret. Mange opgaver kan varetages i selvstyrende grupper eller teams, som finder løsninger og bidrager med nye idéer. 

Læs om ledelseÅbner link i ny fane

4

Markedsføring og salg - er du (stadig) synlig de rigtige steder?

Indhold er hentet

Markedsføringen af dine tilbud til kunderne er afgørende for virksomhedens evne til at fastholde og vinde markedsandele. Der er brug for et vedvarende fokus på at udvikle markedsførings- og salgskanaler, som effektivt forbinder dig og dine kunder.

Produktets egenskaber, design og indpakning vil ofte være en vigtig del af markedsføringen, og det forudsætter en stærk innovativ kobling mellem markedsføring og produktion. Tænk også altid prissætningen ind i din markedsføring, for dine tilbud vil ofte være i konkurrence med lignende tilbud fra andre virksomheder - og her kan prisen afgøre, hvad kunderne ender med at vælge.

Måske har du allerede digitaliseret dele af din markedsføring og dit salg, for eksempel med en webshop. Hvis ikke, vil det sikkert være en god idé at overveje, om det vil bidrage til at fastholde eller udvide din markedsandel.

Læs mere om at starte webshopÅbner link i ny fane

Indhold er hentet